Gotland backar något i nöjdhetsindex

För åttonde gången har företagarnas nöjdhet med kommunernas service mätts. I riket som helhet ökar nöjdheten, men inte på Gotland.

Drygt 29 000 företagare i landet har bedömt kommunernas service inom sex myndighetsområden: bransskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.

Drygt 29 000 företagare i landet har bedömt kommunernas service inom sex myndighetsområden: bransskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd.

Foto: Fredrik Sandberg/Malin Stenström

Gotland2021-04-23 13:05

Bakom mätningarna står Sveriges kommuner och regioner, SKR. Sedan mätningarna inleddes 2010 har kommunernas genomsnittliga NKI-värde, det vill säga: nöjd kund-index ökat. I år ökar det nationella genomsnittet från 73 till 74 av 100 möjliga. NKI över 70 bedöms vara ett gott betyg, 62 till 69 motsvarar godkänt och lägre än 62 är ett lågt resultat.

På Gotland sjönk nöjdheten något med ett NKI på 67 för år 2020, jämfört med NKI 68 året innan. Johann Malmström, tillförordnad enhetschef på enheten för hållbar tillväxt vid Region Gotland, säger i ett pressmeddelande att: "Det är ett godkänt resultat, men vi kommer fortsätta arbeta aktivt för att höja våra resultat".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!