Under vintern beslutade socialnämnden att den personliga assistans som idag utförs i regionens regi ska konkurrensutsättas och öppnas för en privat aktör att ta över.
En upphandling för detta öppnades den 15 april och avslutades den 22 maj. En alltför kort tid att lämna anbud, ansåg företaget Assistanslaget, som genom Vårdblomster Holding AB begärde överprövning av ärendet hos Förvaltningsrätten.
– Normalt har man rätt till en betydligt längre anbudstid. Här var det 37 dagar, och det tycker vi är alldeles för kort sett till hur stor upphandling det rör sig om. Därför vill vi att domstolen tittar på det, säger Mattias Walving-Lundberg, som är jurist vid Assistanslaget, och fortsätter:
– Det tar sin tid att få ihop ett anbud som fyller de krav regionen ställer, och som är konkurrenskraftigt.
I fallet med driften av personlig assistans är det enligt Region Gotland en upphandling värd totalt 68,8 miljoner kronor med en avtalsperiod på åtta år.
– Avtalet löper över åtta år, vilket är en lång tid. Ska vi planera för så lång tid framöver och kunna lägga ett konkurrenskraftigt bud så borde man ha fått åtminstone 60 dagar., säger Mattias Walving-Lundberg.
Assistanslaget bedriver i dag personlig assistans i Stockholm, och ser Gotlands närhet till huvudstaden som en fördel.
Mattias Walving-Lundberg hörde även av sig till Region Gotland och bad dem stoppa upphandlingen innan han vände sig till Förvaltningsrätten.
– Men de valde att inte svara förrän nu när vi gjort överprövningen.
Är 37 dagar kort tid i sammanhanget – går regionen emot några upphandlingsregler enligt er?
– Det är något av en gummiparagraf, så det är praxis som avgör.
Förvaltningsrätten har beslutat att stoppa upphandlingen i en vecka för att ge regionen en chans att uttala sig.
– Domstolen tycker i alla fall att den invändning vi har är rimlig, säger Mattias Walving-Lundberg.
Helagotland har varit i kontakt med socialnämndens ordförande Håkan Ericsson (S) som inte vill lämna några kommentarer kring den stoppade upphandlingen med hänvisning till upphandlingssekretessen.