Regionen om hamnförhandlingarna: "Bra och realistiska lösningar"

I onsdags träffades Region Gotland och Destination Gotland för att försöka enas om ett hamnavtal. På fredagen informerades den politiska ledningen om vad som kom fram under mötet.

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2014-10-10 17:37

– När vi träffade Destination Gotland i onsdagskväll så presenterade vi en lösning för dem som skulle tillåta mer än ett rederi i färjeläge 5, 6 och 7, säger biträdande regiondirektör Per Lindskog.

Hur ställde sig Destination Gotland till den lösning ni presenterade?

– De markerar tydligt att de intr tror på det här om de inte får ensamrätt till färjeläge 5 och 6. De hade naturligtvis kritiska frågor, men de lovade att titta på de lösningar vi hade. Jag är glad att de tog emot synpunkterna, och jag hoppas nu att de kommer fortsätta att diskutera de tekniska lösningarna på detaljnivå med hamnchefen och hamningenjören.

Enligt Per Lindskog har regionen lagt fram lösningar för hur man skulle kunna ställa upp fordon för fler än ett rederi samt hur man ska kunna hantera säkerhetsfrågorna när det gäller att slussa ut folk utan att det stör någon annan. Man lade även fram ett "worst case-scenario" där man visade hur man skulle kunna lösa en dag under Almedalsveckan om det även fanns kryssningstrafik i hamnen.

– Jag tycker det är bra och realistiska lösningar som förändrar Destination Gotlands värld, men inte försämrar den. Vi har presenterat lösningar som är fullt gångbara, säger Per Lindskog.

Vad blir nästa steg i processen om ett nytt avtal?

– Förhoppningsvis fortsätter Destination Gotland att ha en dialog med hamnen. Därefter kommer båda parter att träffas tillsammans med Trafikverket. Ett sådant möte kommer jag under nästa vecka att försöka få till.

Helagotland.se har varit i kontakt med Destination Gotlands vd Christer Bruzelius. Han väljer dock att inte kommentera förrän på lördagen, då han skrivit en debattartikel i frågan som kommer att publiceras i Gotlands Allehanda under lördagsmorgonen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om