Under torsdagen meddelade flygbolaget BRA att de vänt sig till tingsrätten och begärt en rekonstruktion men att det inte skulle påverka deras resenärer och avgångar. Både under torsdagen och fredagen noterades dock både kraftiga förseningar och inställda flyg.
– BRA:s avsikt var att resenären inte skulle drabbas och idag (fredag) rullar det på som det ska men första avgången i morse kom i gång lite senare. Det var en följd av förseningarna dagen innan, säger Gunnar Jonasson som är flygplatschef på Swedavia i Visby.
Han berättade att avgångarna drog ut på tiden på grund av att tankningsbolaget ville försäkra sig. På Bromma fortsatte förseningar under fredagen.
– Nu ska det flyta på som tidigare, säger han.
Det är två flygföretag som sköter trafiken till och från fastlandet nu. Förutom BRA är det SAS.
– BRA står för cirka 80 procent av kapaciteten.
Regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin påpekar att regionen har goda relationer med BRA.
– Vi är på många sätt beroende av att de hittar olika vägar för finansiering framåt, säger hon.
Flygförbindelsen med fastlandet har stor betydelse för det gotländska näringslivet.
– Vi är en isolerad arbetsmarknadsregion och för att få hit kompetent folk är vi beroende av effektiva resor, och även till andra platser än Stockholm. Att fortsätta få pendlartider är helt avgörande för oss, säger Meit Fohlin som nyligen uppvaktat SAS om fler tider morgon och kväll mellan Visby och Arlanda.
– Vi träffade SAS ihop med Trafikrådet i onsdags för att diskutera avgångar som passar pendlare och dem som ska vidare ut i landet eller utomlands.
Idag erbjuder SAS två avgångar från Visby vid lunch och vid 16-tiden alla dagar utom lördag.
– SAS är väldigt tydliga med att de vill ha ett underlag som visar att det finns resenärer som skulle välja tidiga avgångar. Det ska vi försöka ta fram nu, säger Meit Fohlin som berättar att BRA flyger med två plan varje vardagsmorgon från Visby.
Om SAS skulle ha en tidig avgång skulle det innebära att ett plan måste stanna över natten i Visby.
Linjen till Arlanda är viktig och regionen tittar efter andra aktörer. Det finns fler bolag som kan vara möjliga.
– Vi funderar på nästa steg. Amapola som flyger Till Arlanda, ligger närmast till hands.
Amapola var det bolag som vann statens upphandling av flygtrafik till Gotland under pandemin då vissa linjer inte gick av kommersiella skäl.