Många stora stadsbyggnadsprojekt planeras i Visby, bland annat omdaning av Östercentrum, Visby hamn och nya kvarter på Visborgsområdet. Projekten är olika, men har en sak gemensamt. Behovet av parkeringsplatser.
Nyligen sade tekniska nämnden nej till Securitas, som utnyttjat utmaningsrätten och visat intresse för att ta över parkeringsövervakningen. Ett tungt vägande skäl till beslutet var planerna på att starta ett eget bolag.
– Att frågan om bolag har väckts är bland annat de stadsutvecklingsprojekt som är i gång, där parkeringsfrågorna behöver lösas. Att ha ett bolag som håller ihop arbetet kan underlätta. Ett exempel är samutnyttjande av parkeringsanläggningar, som vi alltid försöker att eftersträva i syfte att effektivisera utnyttjandet av marken, säger Jenny Iversjö som är chef för mark- och trafikavdelningen.
Några av projekten inkluderar parkeringshus. Jenny Iversjö utesluter inte att de kan komma att drivas av ett kommunalt bolag.
Idén om ett parkeringsbolag är helt ny och har inte förankrats politiskt.
När kan ett kommunalt bolag vara på plats?
– Det kan vi inte svara på i dagsläget. Vi vet inte än om det är den vägen Region Gotland ska gå, säger Jenny Iversjö.
Kommunala parkeringsbolag finns på många håll i Sverige. Svenska parkeringsföreningen, som samlar både privata och kommunala parkeringsbolag, har ett 30-tal kommuner som medlemmar.
Parkeringarna kostade regionen 3,1 miljoner kronor förra året. Intäkterna var 5,5 miljoner kronor, en halvering mot 2019.