NĂ€r den hĂ€lsovĂ„dliga bakterien clostridium perfringens konstaterades i Visby vattenledningsomrĂ„de gick regionen ut med en uppmaning att koka allt hushĂ„llsvatten före anvĂ€ndning. Sms:et skulle ha skickats âtill alla som har mobiler i omrĂ„detâ.
Ja, sÄ lÀt det Ätminstone inledningsvis.
Snart stod det klart att det fanns personer inom det berörda omrÄdet som inte nÄddes av meddelandet. Hur mÄnga och varför kunde regionen inte svara pÄ först.
â Vi har blivit varse att vĂ„rt system inte har fungerat hundraprocentigt och vi kommer naturligtvis att utvĂ€rdera det hĂ€r, lovade Patric Ramberg, teknisk direktör, vid en presstrĂ€ff 10 november, dagen efter vattenlarmet.
SĂ„ har nu skett. Ăversynen av den tjĂ€nst som anvĂ€nds för att informera vid driftstörningar i VA-nĂ€tet visar att cirka 11 600 meddelanden kom fram som de skulle â runt 3 400 gjorde det inte. I vissa fall kan det ha varit sĂ„ enkelt att mottagaren haft svag eller ingen mobiltĂ€ckning vid tillfĂ€llet, skriver regionen i ett pressmeddelande.
I ett tidigt skede uppgav VA-chefen Susanne Bjergegaard Pettersson att âvi har kunnat ringa in en specifik teleoperatör [Telenor] vars kunder inte har nĂ„ttsâ, men utredningen tyder pĂ„ att sĂ„ inte var fallet.
De uteblivna sms:en tycks snarare förklaras av tjÀnstens upplÀgg, dÀr folkbokföringsadressen matchas mot publika katalogtjÀnster som Hitta och Eniro.
Det innebÀr att personer med skyddat eller hemligt telefoner inte registreras av systemet. Samma gÀller de som anvÀnder tjÀnstetelefon privat, har kontantkort eller som spÀrrat telefonförsÀljare med NIX eller motsvarande.
Lite förenklat: Syns du inte pÄ Hitta.se blir det inget sms, sÄ lÀnge du inte sjÀlv registrerar numret i tjÀnstens databank.
Oavsett orsak har sms-historien gett upphov till kritik mot regionen. MĂ„nga har undrat varför man inte anvĂ€nt VMA (viktigt meddelande till allmĂ€nheten) eller sĂ„ kallad geopositionering för att nĂ„ alla telefoner inom det drabbade omrĂ„det. Vad gĂ€ller VMA vidhĂ„ller regionen att sĂ„dana bara ska skickas ut via SOS-alarm vid âen överhĂ€ngande risk för liv och hĂ€lsa som omedelbart mĂ„ste uppmĂ€rksammasâ. Vad gĂ€ller geopositionering försvarar man sig sĂ„ hĂ€r:
âĂven om det gĂ„r att ringa in vilka mobiltelefoner som finns inom ett visst geografiskt omrĂ„de (geopositionering) och skicka sms till dessa, sĂ„ Ă€r det förbjudet för Region Gotland att göra det, enligt svensk lag. DĂ€rför anvĂ€nds folkbokföringsadress och publika katalogtjĂ€nster nĂ€r det gĂ€ller den aktuella sms-tjĂ€nsten. Utskicken blir mindre trĂ€ffsĂ€kra, men istĂ€llet tas det större hĂ€nsyn till medborgarnas integritet, vilket Ă€r sjĂ€lva syftet med lagen.â
I pressmeddelandet konstateras att man noterat kritiken och att det kommer att tas hĂ€nsyn till den nĂ€r avtalet löper ut och tjĂ€nsten upphandlas pĂ„ nytt: âEn slutsats vi drar Ă€r att behovet av och förvĂ€ntningarna pĂ„ vilka som skulle ha fĂ„tt denna typ av sms, har varit betydligt högre Ă€n vad tjĂ€nsten har kunnat leverera. Vi kommer ta till oss av den hĂ€r hĂ€ndelsen i kravstĂ€llningen för en ny tjĂ€nst framöver.â
Men vilka krav finns ens att stÀlla om geopositionering Àr utesluten? Helagotland kontaktade Leif Thomsson, enhetschef VA-underhÄll pÄ regionen, för att fÄ svar pÄ den frÄgan.
â Vi kan inte tillverka ett nytt system, bara tala om vad vi vill ha av ett system, och stĂ€ller man för mĂ„nga skall-krav sĂ„ finns det kanske ingen leverantör som lĂ€mnar en offert, och dĂ„ har vi inget, skriver han i ett mejl.
Enligt honom Àr det enda sÀttet att bli mer trÀffsÀker att personer som inte fÄtt sms:et registrerar sitt nummer i tjÀnsten.
Hur ska ni dÄ kunna nÄ fler?
â Vi kan pĂ„verka i vilka kanaler som vi fĂ„r ut meddelandet, utöver sms, till exempel en text direkt pĂ„ vĂ„r hemsida med samma information, det har vi inte i dag. Vi hade tidigare en talfunktion som vi tog bort dĂ„ det blir allt fler som inte har en hemtelefon.
TjÀnsten i frÄga heter Everbridge och har anvÀnts lÀnge av regionen. NÄgon sammanstÀllning över hur mycket den kostat regionen har Leif Thomsson inte kÀnnedom om.
Har tjÀnsten samma grundupplÀgg oavsett bestÀllare eller fanns det detaljer i er bestÀllning som pÄverkat utfallet hÀr?
â Alla aktörer vi haft kontakter med har i stort liknande layout/innehĂ„ll/funktion. Utfallet skulle inte ha pĂ„verkats i det hĂ€r fallet.