Regionen: Äldre får vänta länge på färdtjänst

Tommy Gardell (S) och tekniska nämnden är inte nöjd med Samres som bland annat bokar färdtjänstresor.
De pekade på flera punkter där bolaget kunde bli bättre.

Tommy Gardell


Får ej vidareutnyttjas utan tillstånd från upphovsman.
   Tillstånd ges dock i utsträckning enligt  
   lokalt UHR avtal för GotlandsMedia AB

Linda Berglund
tel. 0709 479080

Tommy Gardell Får ej vidareutnyttjas utan tillstånd från upphovsman. Tillstånd ges dock i utsträckning enligt lokalt UHR avtal för GotlandsMedia AB Linda Berglund tel. 0709 479080

Foto: Linda Berglund

Gotland2013-11-27 16:57

Tekniska nämnden sammanträdde under tisdagen – ett relativt kort möte och flera ärenden sköts fram till nämndmötet i december.

Under mötet fick man besök av Samres och då fick Tommy Gardell (S) och de övriga i nämnden chans att framföra sina synpunkter.

Gardell menade bland annat att Samres är dåliga på att svara på politikernas mejl, brukarna får i många fall inte åka den tid de vill åka samt att det flera gånger uppstått språkförbistringar när färdtjänst ska beställas.

– Jag är inte nöjd med Samres. Jag skickade ett mejl med ett antal synpunkter för över en månad sen. Jag tycker att vi ska behandlas bättre och få svar snabbare. Jag tycker inte att jag borde behöva ringa till kundtjänst för att få svar, suckar Tommy Gardell.

Samres uppgav för TN att man arbetar med ett nytt planeringsprogram för att få bättre koll på var bilarna befinner sig. Då ska inte brukarna behöva vänta så länge för att få åka iväg eller åka hem.

– Brukarna har svårt att få åka de tider som de vill. Vill någon åka 13.00 kan det bli 14.00 istället. Eller så får man vänta lång tid, trots att en bil funnits ledig. De förväntas få åka när de vill. Men Samres sa att det skulle bli bättre med planeringsverktyget, säger Tommy Gardell.

Dessutom kan det bli språkförbistringar med de som svarar – antingen i Falköping eller i Senegal.

– Det kan vara beroende på betoningar som brukarna har och ibland kan det bli fel. Men Samres säger att de inte upplever något problem där, säger Mattias Swartling (MP).

Jani Körkkö, ansvarig för Gotland och Sörmland på Samres, var den som hade ett möte med tekniska nämnden.

– Vi tar alltid emot synpunkterna och ser vad vi kan förbättra. Vi berättade också mer hur vår verksamhet ser ut, säger Jani Körrkö.

Vad säger du om TN:s syn på att brukare inte får åka på de tider som de vill?

– Det är jättesvårt att säga hur det är. Har man synpunkter på en resa, då är det jättebra att man hör av sig till vår kundtjänst. Då kan vi få underlag för förbättringsarbete, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om