Regeringen backar om sjöfartsstödet

Nu får svenska rederier samma sjöfartsstöd som utländska, när de lägger anbud på Gotlandstrafiken.

Gotland2007-01-19 06:00
Regeringen beslöt i går att ändra sjöfartsstödsförordningen, med start 2009, när nästa koncessionstid börjar.
I går beslöt regeringen att svenska rederier ska konkurrera på samma villkor som utländska när det gäller Gotlandstrafiken.
Beslutet innebär att sjöfartsstöd får lämnas till rederier som har sjömän anställda, även om det är inrikestrafik och även om det gäller offentligt upphandlad trafik, det vill säga Gotlandstrafiken.
Beslutet gäller från och med 2009, när det är dags för nästa koncession.

50 miljoner?
Själva stödet innebär en skattenedsättning av arbetsgivaravgiften, för rederierna.
För det estniska rederiet Tallinks finska dotterbolag har det talats om ett stöd på 50 miljoner kronor för att köra Gotlandstrafiken.
Men Åsa Torstensson, infrastrukturminister, säger att hon inte i dag vet hur stor summa det kan bli tal om för ett svenskt rederi. Inte heller vet hon hur det ska finansieras.
- Men det kommer att handla om minskade skatteinkomster för staten.
Beslutet, som regeringen tog i går, kommer att gå en vända till över EU-kommissionen i Bryssel.
Den svenska regeringen har redan notifierat, som det heter, kommissionen om att man vill förändra sjöfartsstödet.
Men då undantog man offentligt upphandlad trafik.

En formsak
Nu blir beskedet till Bryssel att regeringen vill ändra sjöfartsstödet även till Gotlandstrafiken.
- Vi har jobbat med det här hela hösten, säger Åsa Torstensson.
Kommer EU att säga ja till ert beslut?
- Att vi skickar vårt beslut dit ser jag mest som en formsak, säger Åsa Torstensson.
Varför har det varit så tyst från näringsdepartementet? Varför har inte gotlänningarna fått veta vad som pågått i den för dem så viktiga fråga?
Åsa Torstensson säger att hon hoppas att gotlänningar och media har respekt för att förhandlingar och hantering av ärenden måste ske formellt.
- Det är värdefullt för gotlänningarna och medierna att få korrekt information när den är klar att bäras fram, säger hon.
Vad gör du om inga anbud kommer in till Rikstrafiken? Kan du tänka dig statligt driven trafik?
- Det ber jag att få återkomma till. Där finns ett krav på att det alltid ska finnas trafik på Gotland.

Kritiserar socialdemokraterna
Hon passar också på att kommentera den socialdemokratiska kritiken mot regeringens hantering av ärendet.
- Socialdemokraterna har haft ansvaret för denna gamla förordning sedan 2001. Varför såg den gamla regeringen inte till att göra de här ändringarna under alla dessa år, om det nu var så enkelt, som de påstår?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om