LÄngsammare fÀrjor, fÀrre turer under sommartid men bibehÄllen bastrafik samt ett bÀttre nyttjande av kapaciteten pÄ rederiets bÄda större passagarfartyg. Det Àr vad Gotlandsbolaget kan tÀnka sig i framtiden.
- Det Àr olika sÀtt att sÀnka priserna och vi tittar pÄ alla tre. Det Àr inte omöjligt att en kombination av dem Àr bÀsta lösningen, sÀger HÄkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland, till GT.
Förslagen bemötts positivt frÄn Gotlandsupprorets talesman Ted Ljungqvist.
- Det intressanta för Gotland Àr att hitta konstruktiva lösningar, och för att sÀnka biljett- och fraktpriserna mÄste ocksÄ kostnaderna sÀnkas, sÀger han.
SR/Gotland uppger idag att Gotlandsupproret Àven föreslÄr att de tvÄ mindre snabbfÀrjorna som idag Àr i trafik under sommaren ska ersÀttas med en stor fÀrja som gÄr lÄngsammare. Det för att sÀnka biljettpriserna. Förslaget skulle krÀva en omförhandling av det trafikavtal som rÄder idag, och som gÀller fyra Är till, mellan Trafikverket och Destination Gotland.
Gotlandsupproret ser gÀrna att det nya avtalet för fÀrjetrafiken, som enligt plan ska gÀlla frÄn 2017, skjuts nÄgot pÄ framtiden.
- Vi har samlat en mÀngd fakta om brÀnslesnÄlare och mer miljövÀnliga bÄtar men de hinner man inte fÄ fram till 2017, sÀger Ted Ljungqvist som menar att man med en omförhandling av nuvarande avtal kan spapa ett andrum sÄ att den nya tekniken och de nya bÄtarna hinner tas fram.