Tillsammans med Tillväxt Gotland har de planer på att lägga ett bud på destinationsmarknadsföringen som regionen håller på att upphandla.
Det var efter att Gotlands turistförening beslutat sig för att sätta föreningen i likvidation som medlemmarna bjöds in som medlemmar i Tillväxt Gotland. Syftet var att tillsammans bli så starka att de kunde ta över marknadsföringen av Gotland.
Bankgarantier
Sedan har det visat sig att medlemmarna inte har tillräckligt med pengar. Det behövs omkring fem miljoner kronor i bankgarantier. Det går inte utan en kapitalstark partner. Gotlandsbolaget är nu berett att gå in med en större summa.
- Vi kan nu konstatera att vi inte klarar att ensamma gå in och lämna anbud. En förfrågan till våra medlemmar visar att vi inte kan få fram de pengarna inom föreningen, säger Lars Samuelsson, ordförande i Tillväxt Gotland.
Starkt engagerade
Jan-Eric Nilsson, vd för Rederi AB Gotland kommenterar:
- Vi ser positivt på att vi nu kommit så långt att vi är överens om ett samarbete och vi ställer oss helt bakom Tillväxt Gotlands inriktning. Vi har alltid varit starkt engagerade i Gotlands utveckling och vi ser det här samarbetet som en bra plattform för att stärka Gotland ytterligare.
Tillväxt Gotlands Lars Samuelsson ser stora fördelar i ett möjligt samarbete.
- Vi får in en finansiellt stark part och vi har dessutom stora gemensamma intressen. Det avgörande är att vi alla vill arbeta för en utveckling och tillväxt på Gotland.
Tillväxt Gotland har kallat till extra stämma den 27 april där medlemmarna får ta ställning till förslaget.