Rederiet överväger att flagga danskt

Gotlandsbolaget kan komma att bli danskt, detta för att ha rätt till ett årligt rederistöd på 50 miljoner kronor och på så sätt kunna lämna ett mer konkurrenskraftigt anbud på Gotlandstrafiken.

Gotland2006-12-02 06:00
Att rikstrafikens nya anbudsunderlag för Gotlandstrafiken öppnar för utländska rederier att lägga anbud, ställer till problem för svenska rederier. Till skillnad från rederier i Danmark, Norge och Finland, har de nämligen inte rätt till rederistöd, det vill säga slopad löneskatt för sjömän. I Sverige omfattas bara rederier som trafikerar utländska hamnar av rederistödet och således inte Gotlandtrafiken.
För Rederi AB Gotland, Gotlandsbolagets, del skulle det innebära en besparing på 50 miljoner kronor, att bilda ett danskt bolag och därmed skulle de kunna lägga ett betydligt lägre anbud på Gotlandstrafiken.
- Det är i alla fall en teknisk möjlighet. Trafiken omsätter nu cirka 600 miljoner kronor och ett utländskt rederi kan lägga ett anbud som är 50 miljoner kronor lägre på samma villkor, det går inte att konkurrera med, säger Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg.
Enligt honom förs ännu inga diskussioner om att gå över till dansk flagg.
- Inte än, men om det inte sker någon förändring på den svenska fronten är det den enda möjligheten för oss. Det känns väldigt löjligt att köra med danskflaggade fartyg i svensk lokaltrafik, men om det är det enda sättet för att konkurrera, så tycker jag att man ska överväga det, säger Sten-Crister Forsberg.
I nästa vecka sammanträder både Gotlandsbolagets och Destination Gotlands styrelser.
- Då fattas nog inget beslut, men man kommer nog att diskutera detta, säger Sten-Crister Forsberg.

Danska avtal
Om Gotlandsbolagets fartyg skulle bli danskregistrerade innebär det att man kommer att lyda under danska sjöfartsmyndigheten.
- Då måste alla certifikat göras om, så det är en ganska stor administrativ apparat, men det är fullt möjligt, säger Sten-Crister Forsberg.
Detta skulle i så fall börja gälla den 1 januari 2009, då den nya avtalstiden för Gotlandstrafiken börjar.
- Fram tills dess måste vi ha svenska avtal, det står i vårt avtal med rikstrafiken, säger Sten-Crister Forsberg.
Det skulle innebära att besättningen lyder under danska regler och avtal.
- Rent teoretiskt skulle svenska sjömän kunna jobba i Gotlandstrafiken, men med danska avtal. Förutsatt att det blir som finansministern sagt, att skattereglerna ändras. Då kan vi ha svenska sjömän, befälen måste dock vara danska om det är ett danskt bolag, men vi vill helst fortsätta att använda de medarbetare vi har i dag, som kan Gotlandstrafiken, säger Sten-Crister Forsberg.

Kritisk
Peter Skoglund, ombud på Seko sjöfolk i Göteborg, är mycket kritisk till förslaget.
- Det här gör mig verkligen upprörd. Det är ingen höjdare, eftersom i Danmark betalas nettolön och då får det svenska sjöfolket betala skatt på den. Det innebär att våra medlemmar skulle betala 4 000 kronor i skatt på den danska nettolönen, varje månad.
Finansminister Anders Borg har tidigare lovat att de svenska sjömän, som är anställda på danska färjor och retroaktivt krävts på skatt på sina danska nettolöner, ska slippa betala skatt, men det gör inte Peter Skoglund tryggare.
- Det gäller retroaktivt ja, från 2001 fram till nu, men han har inte stiftat någon ny lag framåt, säger Peter Skoglund.
Även om lagen skulle ändras, tycker Peter Skoglund att det är fel människor som bor i Sverige inte ska betala skatt här.
- Då blir de bara medborgare som tär på det svenska systemet. Ett system där ingen betalar skatt i Sverige, det är ju katastrofalt. Det måste ju till och med en moderat regering förstå, att vi måste ha skatteintäkter, säger Peter Skoglund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om