I går startade Gotlandsupproret en namninsamling, men det som synliggöra missnöjet med färjepriserna är manifestationen den 1 juli. Klockan 14.00 är det samling vid Oscarsstenen och en timme senare är det avmarsch. Via Färjeleden ska de protesterande tåga förbi hamnen och färjeterminalen mot Almedalen.
- Vi räknar med att 10 000 deltar i tåget. De som går bör ha en resväska med våra paroller på, säger Gunnar Bendelin som räknar med att traktorer och lastbilar kommer att rulla i protesttåget.
För att undvika kaos vid färjeterminalen är tidplanen lagd så att marschen passerar mellan söndagens färjeavgångar.
- Vi har kollat med polisen. Det ska inte vara några problem, säger Gunnar Bendelin.
Bred uppslutning
I går anslöt sig LO-distriktet på ön till Gotlandsupproret, som får allt bredare uppslutning. Vägpris.nu, Landsbygdsupproret, Gotlands idrottsförbund, Länsbygderådet Gotland, LRF på ön, Hushållningssällskapet, Kneippbyn och Ica-handlarna står bakom kampanjen, vilket gör att man vågar tro på en rekordmarsch.
Den 1 juli är öppningsdagen för Almedalsveckan med Sverigedemokraterna på scenen.
- Vi får inte tillgång till Almedalens scen, utan kommer att ha ett eget podium vid Kallbadhuset, säger Gunnar Bendelin.
Ny namninsamling
I mars startade Susanne Holtz, Fårö, en namninsamling på internet för att protestera mot färjepriserna.
Listan, som nås via webbadressen namninsamling.se, hade i går samlat 2 453 namn.
I onsdags startade Gotlandsupproret en lista på samma webbadress. Den hade i går 90 namn.
- Vi konkurrerar inte på något sätt, utan kommer att samordna våra listor, säger Ted Ljungqvist.
Listor
Gotlandsupproret kommer även att sprida listor via Ica-handlarna, och den som vill hjälpa till med insamlingen kan skriva ut egna listor via internet.
Protestlistor mot färjepriserna har förekommit tidigare.
För två år sedan samlade GT in 33 000 namn i en protest mot de försämringar som föreslogs i en utredning från näringsdepartementet.
2005 genomförde Wisbyströvet, gotlandska.se och Gotlandstidningarna tre olika kampanjer samtidigt, som när de räknades ihop innehöll 73 000 namn.
30 kronor till behövs
Gotlandsupprorets krav är välkända för den som följt vägpris.nu. Färjetrafiken ska ses som en del av det svenska vägnätet, och biljettpriset ska inte var högre än vad det kostar att åka motsvarande sträcka med bil. Med en bunt 20-lappar ville Ted Ljungqvist i går visa att kraven inte är orimliga.
- Satsningarna på infrastruktur är 10 000 kronor per år, fördelat per invånare. Av det går 60 kronor till gotlandstrafiken. Skjuter man till 30 kronor till så kan vägpriser införas på färjorna, säger han.