Destination Gotland meddelade innan årsskiftet att de höjer priserna med omkring 30 procent på grund av de ökade drivmedelskostnaderna. Beskedet har orsakat ramaskri och mötts av en hård kritik, från såväl gotländska politiker, som från öns näringsliv och inte minst från privatresenärer.
Marcus Risberg, vd på Destination Gotland, betonar att det är baspriset för gotlänningar som höjs så mycket, inte det totala biljettpriset. Han har också sagt att priserna kan justeras ner igen – när priset på bränsle sjunker. Det har det redan gjort, och det kraftigt.
Enligt de senaste siffrorna från Energimyndigheten har priset på olja, naturgas och LNG den senaste tiden sjunkit rejält. Oljepriserna rusade vid krigsutbrottet i Ukraina från drygt 90 till nära 130 dollar per fat. I början av januari i år var de tillbaka, lägre än de var till och med innan kriget bröt ut.
Priset på LNG har också sjunkit, enligt Energimyndigheten har det gjort att lagren inom EU har kunnat byggas på. Rysk gas står i dag bara för åtta procent av gasförsörjningen.
– Vi har haft en extrem prisbild under 2022. Även om priserna nu har fallit tillbaka från de extrema nivåerna är gaspriserna ungefär fyra gånger högre än ett normalläge sett över längre tid, säger Marcus Risberg om utvecklingen.
Eftersom ramen för årets prissättning med Trafikverket bara uppdateras en gång per år, menar Marcus Risberg, finns en viss del av retroaktivitet bakåt i tiden när priserna sätts. Om priserna på drivmedel nu fortsätter ner, öppnar han för sänkta biljettpriser även under innevarande period.
– Vi kommer att kunna återspegla en prisnedgång, men den måste vara mer beständig. Om vi kommer närmare sommaren och vi ser att det stabiliserar sig på en lägre normalnivå kommer vi att kunna hålla genomsnittligt lägre priser.
I mitten på januari var prisindex på naturgas nere i 60 euro per megawattimme, den lägsta sedan september 2021. Det som Marcus Risberg hänvisar till som en normalbild är priserna innan sommaren 2021, som då låg kring 20 euro per megawattimme.
Dyra gaspriser har fått rederiet att istället köra fartygen på olja. Förhoppningen är att de nu sjunkande priserna på LNG ska göra att man kan återgå till gasdrift.
– Vi hoppas kunna återgå så fort som möjligt. Miljömässigt är det bättre. Trafiken ska i grunden drivas med LNG.