Premiär för öns eget förmånskort

Gotland har nu fått sin motsvarighet till de populära stadskorten. Gotland Card är ett kort som kostar 95 kronor och som, om samtliga erbjudanden som är kopplade till det utnyttjas, är värt ca 2 500 kronor. Gotlands turistförening står bakom kortet som testas under sommarsäsongen. Dessutom kommer ett speciellt Medeltidskort att finnas under årets Medeltidsvecka.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2008-06-20 04:00
Gotland Card gäller 16 juni till 31 augusti och anslutna är ca 40 restauranger, butiker, aktivitetsföretag, museer, taxi med flera, från Fårö till Hoburgen.
- Förebilden är stadskorten men det här är ju ett ö-kort, konstaterar Leif Wictorén, projektledare för Gotland Card.
En skillnad är att stadskorten har en tung koppling till kommunikationer; fritt åkande på bussar, tunnelbana etc. som grund och ofta också fri parkering. Men Gotlandskortet har ännu inte bussarna anslutna och parkeringen är ju redan fri så här handlar det inledningsvis mer om företag, evenemang och sevärdheter.
Deltagande företag har dels tillfrågats dels anmält intresse. Och deltagarintresset har varit stort.
- Vi skulle kunnat ha haft dubbelt så mycket med.

Besöksbas
För Turistföreningen ger kortet fördelen att man får en hel del svar om vad besökarna ägnar sig åt och önskar och det går också att kommunicera nya erbjudanden via exempelvis mobilen.
Detta eftersom kortet måste registreras på den särskilda hemsidan innan det börjar gälla.
- Vi skapar en databas om våra besökare, kortet blir ett verktyg i stället för enkäter, framhåller turistchefen Anders Murat.
Till årets medeltidsvecka kommer det således att säljas ett specialkort med evenemang ingående i veckan och det kommer också att finnas ett särskilt gästabudskort som kombinerar Gotland Cards aktuella erbjudanden med det avslutande gästabudet på Stora Torget. Priset för Gästabudskortet är 110 kr.

6 000 kort
Gotland Card säljs på ett flertal ställen som Turistbyrån i Visby, Gotlandsfärjorna, Visby gästhamn och vid Gotland City i Stockholm.
Redan vid smygpremiären på onsdagen såldes 51 kort och målet är 6 000 sålda kort eller motsvarande ungefär en procent av antalet Gotlandsbesökare.
Målgruppen är i första hand turister men även för den bofaste kan det löna sig att inhandla ett kort och uppleva lite mer av sin egen ö.
Det är bara att kolla efter vad som ingår, kortet gäller en gång per erbjudande (utom taxiresor som är flergångs). Det handlar således om ett försöksår, därför testas flera varianter liksom tekniken, så vad som kommer att ingå när Gotland Card permanentas bestäms efter genomgång och utvärdering.
- Vi vrider upp skruven inför nästa år, konstaterar Anders Murat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om