Posten lägger ned kassaservicen på Gråbo
I går informerades de boende på Gråbo och Terra Nova om postens nedläggning av kassaservicen på Gråbo. Efter den 28 december avbryts samarbetet med Konsum och postkunderna hänvisas till Signalen på Stenkumlaväg. En klar försämring anser många äldre i området.
Fram till början av september i år har kassaservicen funnits kvar i nuvarande Konsum Extra på Gråbo. Sedan dess har det endast varit begränsad service med in- och uttag. Nu stänger man helt. I går informerades de boende på Gråbo och Terra Nova om nedläggningen som gäller från och med nyår.
<span class=MR>Besviken</span>
I kassan på Gråbo sitter Ulla-Karin Hörlin och hon är besviken.
All den soppan som vi hade innan det fungerade och nu när allt är bra ska servicen läggas ner, säger hon.
Ulla-Karin är säker på att de som betalar sina räkningar över disk kommer att drabbas, särskilt de äldre. I dag kommer många boende från servicehuset på Gråbo för att uträtta sina ärenden och de får jobbigt att ta sig till Stenkumlaväg.
- Den 28 december är sista dagen vi håller öppet och visst kommer det att kännas dystert att stänga, säger postansvariga Ulla-Karin Hörlin.
En av de som utnyttjar kassaservicen på Gråbo är Ingeborg Karlsson. Hon är väldigt nöjd som det är i dag och besviken på försämringen som postens omorganisation innebär för henne.
Jag tycker inte om att uträtta mina postärenden i en mataffär, här på Gråbo är det en lugn avskiljd avdelning där posten håller till, säger hon.
<span class=MR>De äldre drabbas hårdast</span>
Många av de äldre i området kan inte själva ta sig till Stenkumlaväg. Dit hör Sven Karlsson. Sven uträttar ofta ärenden åt sin fru som bor på Gråbo servicehus och han är inte säker på att han kan få transport till Signalen efter nyår.
Vi äldre är beroende av posten och det här blir mycket sämre för oss, säger Sven.
Peter Stenebjer är butikschef på Konsum Extra på Gråbo. Han tycker att partnerskapet med posten har fungerat bra och är besviken över att postens service nu försvinner.
Sedan hösten 1997 har kassaservicen funnits i butiken och som handlare tycker jag självklart inte att det är bra att den försvinner. Men postens affärsmässiga grunder kan jag inte påverka, säger han.
Posten är en service för kunderna och de boende i området som Peter Stenebjer gärna skulle haft kvar. Han har känt till postens planer sedan i november men tillägger att han förstått vartåt det lutat en längre tid.
För butikens del handlar det om en sysselsättning på 36 timmar i veckan att ha hand om postens service men utslaget på antalet anställda är det flera personer som nu drabbas. Peter Stenebjer säger att på nyåret måste någon åtgärd göras för dessa men han har redan planer för framtiden.
- Vi ska införa en hel del nyheter i lokalen. Bland annat en lekhörna för barnen och en videobutik med uthyrning av filmer. Det blir bra och kanske är det en liten tröst i bedrövelsen, säger Peter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!