NÀr tid finns arbetar alltsÄ polisen pÄ Gotland brottsförebyggande genom att besöka högstadium och gymnasieskolor för att bygga relationer med unga.
â Det innebĂ€r att man kan ha lite mer kontinuerlig kontakt. Det blir ocksĂ„ enklare kontaktvĂ€gar med elever och lĂ€rare. Vi kan lĂ€ttare komma till skolan och hĂ€nga i skolans kafeteria och trĂ€ffa lĂ€rare och elever, sĂ€ger Henrik Jakobsson, polisassistent.
Av denna anledning sÄ har polisens fordon synts till i anslutning till skolor lite mer frekvent det senaste Äret. För samverkansansvar ansvarar specifika omrÄdespoliser pÄ Gotland.
â Det kan handla om att vara med pĂ„ förĂ€ldramöten eller den typen av samverkan. Vi försöker vara med i vardagen i olika roller och kompletterar varandra.
Arbetet med att synas i skolmiljö har mÄnga fördelar, menar polisassistenten Lukas.
â Det ligger i vĂ„rt intresse att ha en vardaglig kommunikation med sĂ„vĂ€l elever som lĂ€rare och pedagoger. SĂ„ att det inte blir sĂ„ att vi bara kommer om det hĂ€nder nĂ„gonting. Det blir enklare att lyfta smĂ„saker nĂ€r man bygger upp en relation. Sen Ă€r det enkelt, visar vi upp oss lite oftare sĂ„ blir det enklare att komma fram och prata med oss, sĂ€ger han.
Polisen pÄ Gotland Àr en del av Region Stockholm. Vardagen för ingripande poliser som arbetar i StockholmsomrÄdet jÀmfört med de som arbetar pÄ Gotland kan skilja sig en hel del.
â Det Ă€r vĂ€l bara se hur det ser ut genom att lĂ€sa i olika medier. Stockholm och andra större stĂ€der har sina utmaningar. Samtidigt sĂ„ Ă€r det naivt att tĂ€nka att vi inte kommer fĂ„ de problemen hĂ€r pĂ„ Gotland. Vi drar kanske just nu nytta av att vi Ă€r pĂ„ en mindre plats, som den hĂ€r ön Ă€r, sĂ€ger Henrik Jakobsson.
De bÄda tror att polisen pÄ Gotland har större möjlighet att arbeta brottsförebyggande Àn vad deras kollegor i de större regionerna har. PÄ frÄgan vad ungdomar oftast frÄgar polisen om nÀr de besöker skolorna, Àr de eniga.
â Fordon. Mycket frĂ„gor om A-traktorer, trafikfrĂ„gor och lagar och regler. Det Ă€r tydligt att det Ă€r nĂ„got som engagerar, sĂ€ger Henrik Jakobsson.
Jonathan Bjersander, 17 Är, frÄn Ganthem lÀser vid Gutegymnasiet i Visby. Han ser positivt pÄ polisens nÀrvaro i skolan.
â Jag skulle sĂ€ga att man inte tĂ€nker sĂ„ mycket lĂ€ngre pĂ„ att de Ă€r hĂ€r pĂ„ skolan. Jag tror det kan bli enklare att frĂ„ga saker eftersom de Ă€r en del av skolans naturliga miljö. Det kan nog betyda rĂ€tt mycket för relationen mellan unga och polisen det hĂ€r, tror jag, sĂ€ger han.