Gotlandsbåten AB är nära att ta sig i mål – en grekisk båt för sommartrafiken 2014 säkrades i förra veckan. Nu ska bara myndigheterna gå igenom båten och ge den grönt ljus. Men det är inte den svåraste frågan för det nystartade rederiet.
Knäckfrågan? Att få plats i Västervik och Visby hamn – först då kan man gå ut med att allt är klart.
Visby som gäller
Pigge Werkelin, Gotlandsbåtens grundare, är rejält orolig över situationen i Visby hamn och hoppas få till ett möte med regionen och Västerviks kommun i veckan.
– Det som är problemet just nu är hamnen, jag vet inte var man är där. Visby hamn är det som jag är mest orolig för. Den frågan kan vi inte själva göra något åt, säger Pigge.
Skulle ni eventuellt kunna gå till en annan hamn?
– Hela vår affärsidé går ut på att vi ska ha så låga priser som möjligt för att kunna ha så billiga priser som möjligt. Då kan vi inte gå till någon annan hamn på Gotland.
Han säger att Gotlandsbåten är beredda på att anpassa sig efter
befintlig turlista för kunna använda Visby hamn.
– Vi är beredda att anpassa oss efter Destination Gotland och det är det rederi som går året runt som ska bestämma, det har vi full förståelse för och kommer att anpassa oss.
Lovat hålla tyst
Helagotland.se har tidigare skrivit om båten som kan komma att vara aktuell för Gotlandsbåten till sommaren 2015. Där är man, enligt Pigge, inte överens med något rederi utan man har valt att ställa frågan om flera båtar till Sjöfartsverket. Man har även option att köra den grekiska båten flera år och Pigge Werkelin har tidigare sagt att man hoppas kunna gå med två båtar till sommaren 2015.
– Vi har tecknat avtal med de olika rederierna om att vi inte får berätta om vilka båtar vi ställt frågan om. När vi är i mål kommer vi gladeligen att berätta mer, säger Pigge Werkelin.
Men Pigge Werkelin säger att man aldrig kommer att köra med en båt som inte godkänds av myndigheterna.
– Vi kommer aldrig att titta på en båt som inte blir godkänd för den här trafiken.
Hur mycket arbetar ni med Gotlandsbåten just nu?
– För att använda sjöspråk, så går vi för full maskin.