Pigge hoppas drömmar ska slå in
Allt fler vill ha en färdigpaketerad upplevelse på sin semester. "Alla" talar om upplevelseturismen som framtidens melodi.På Gotland finns massor av unika upplevelser, färdiga att marknadsföra och målet är att bli störst i Norden på paketresor med upplevelse som ledtråd.
Projektet stöds av Gotlands kommun och EU:s Mål 2 Öarna. Stödet går till de företag som medverkar i verksamheten, marknadsföring, sammansättning av paketen med mera leds av Werkelin och Tumegård.
Det ser jättebra ut, vi har redan 30 företagare med och målsättningen är att ha 5060 olika upplevelsepaket i höst, berättar Pigge Werkelin.
Priserna i katalogen varierar från 3300 till 20000 per person. Paketen innehåller olika saker men man ska inte behöva komplettera själv, allt ska ingå: resa, boende, mat och aktiviteter.
<span class='mr'>Ska tjäna pengar</span>
Utgångspunkten är att de flesta är beredda att betala för att uppnå sin dröm. Det är alltså inte räknat i underkant, alla kostnader ska räknas in, inklusive den egna arbetsinsatsen för företagarna, något som ibland blir det man skalar bort för att kunna erbjuda lägsta möjliga pris till kund.
Det är jätteviktigt att alla får ekonomin att gå runt, det är meningen att man ska tjäna pengar på det här, konstaterar Pigge Werkelin.
<span class='mr'>Tredelat paket</span>
Det är tre delar som ingår i paketet som alla på sitt sätt bidrar till upplevelsen, för det första Gotland så klart, många tycker att det är en upplevelse bara att komma hit, för det andra själva aktiviteten, för det tredje umgänget, att få uppfylla sin dröm tillsammans med likasinnade.
Huvuddelen av paketen ska erbjudas på annan tid än sommaren. Då har de flesta företagarna fullt upp ändå. Alla aktiviteterna finns redan, det är inga nya verksamheter som byggs upp, tanken är att alla, små och stora företag, ska inse att de passar in i upplevelseturismen.
Det som behöver göras är att sy ihop olika paket och infoga i Upplevelsefabrikens katalog.
<span class='mr'>Framgång kräver storskalighet</span>
Det är storskaligheten som är framgångsnyckeln, man måste vara stor för att komma in på turistbyråer och andra ställen där folk beslutar om sin semester.
Om tre år tror jag att vi kommer att stå för en tredjedel av de gästnätter som kongresshallen kommer att generera under icke-säsong, förutspår Pigge Werkelin.
Bland upplevelsepaketen kan man bland annat hitta: Umgängesgolf, Spela in musik, Repmånadsweekend, Fiskesafari, Meka amerikanare, Dykcertifikat, Lev och lär som konstnär, Stressa av-Friskvård, Marmoreringsmålning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!