Pigge - bemötandet avgörande för turistgotland
Bemötandet efter färjeolyckan är avgörande för Gotlands framtid som turistmål. Det menar Pigge Werkelin som nu uppmanar öns företagare i synnerhet och gotlänningar i allmänhet att bjuda till lite extra.
Det kan vara avgörande för öns framtid som turistmål, menar han.
- Det är en kedja - för turisten är transporten en del, besöket på Kneippbyn eller Varplöse en del och allt hänger ihop och utgör totalupplevelsen. Om den upplevelsen börjar struligt för människor men de sen känner sig väl bemötta så kommer de tillbaka, istället för att åka hem och snacka skit om Gotland, säger Pigge Werkelin.
Thailand
Han drar paralleller till tsunamikatastrofen i Thailand där han förlorade sin familj. Trots det tragiska som inträffade där är landet en plats han gärna återvänder till.
- Det beror väldigt mycket på det bemötande jag fick av alla thailändare, säger Pigge Werkelin.
Nu vill han att gotlänningarna och framför allt de företag som arbetar i turistnäringen, ska följa deras goda exempel.
- Jag har ringt runt och skickat sms till 200 företag och uppmanat dem att göra något extra. Det behöver inte vara stordåd - det räcker att alla gör något litet, det behövs inte särskilt mycket.
Det kan handla om att bjuda på en chokladkaka vid incheckningen, glass efter maten på restaurangen eller en gratis bussbiljett. "Tänk långsiktigt och sitt inte ner och skyll på Destination Gotland eller andra, utan kavla upp ärmarna och ta i! Det är VI som är skillnaden mellan fiasko och succé." skriver Pigge Werkelin på sin blogg.
- Det är klart att det kommer att kosta pengar, men det kostar ännu mer pengar att förlora turister, säger Pigge Werkelin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!