Per-Erling Evensen

Destination Gotland, som varit på Tur 2010 i Göteborg.

Nöjd. Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen var nöjd med hur Bajenfansen uppträdde på återresan.ARKIVBILD: TOBIAS WALLSTRÖM

Nöjd. Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen var nöjd med hur Bajenfansen uppträdde på återresan.ARKIVBILD: TOBIAS WALLSTRÖM

Foto: Tobias Wallström

Gotland2010-03-30 04:00

Årets turistmässa i Göteborg lockade nästan 50 000 besökare. Hur var intresset för de gotländska utställarna?
- Jag träffade mest branschfolk. Bland dem är intresset för Gotland stort, inte minst för vårt sätt att marknadsföra ön som ett resmål. På Gotland är vi bra på samordning och att paketera våra erbjudanden och få ut dem till kund.
- Ett exempel på samordning var att både Gotlandflyg och Destination Gotland delade fanns i den gotländska utställningsdelen i år.
Blir 2010 ett bra turistår?
- Det verkar så. Branschen är optimistisk och räknar med ett par procents tillväxt.
Hur viktig är mässan?
- Det är alltid viktigt att träffa kollegor och diskutera gemensamma frågor. I år var även infrastrukturminister Åsa Torstensson och statssekreterare Leif Zetterberg med.
Vad hade ministern att säga turistbranschen?
- Vi pratar mycket om tillväxtfrågor, och man behöver skapa långsiktiga villkor, och då behövs besked om exempelvis investeringar i vägar, järnväg och färjetrafik. Det var väldigt bra att få diskutera de här frågorna med Åsa Torstensson, och jag tror hon inser vad vi behöver.

Fotnot:
Förutom Destination Gotland deltog även Gotlandsflyg, Gotlands turistförening och Gotland convention bureau på mässan i Göteborg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om