Enligt Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen avgick en ersättningsfärja klockan 04 på torsdagsmorgonen från Oskarshamn med ankomst i Visby hamn klockan 06:45.
Fartyget kördes direkt till Oskarshamns varv på onsdagskvällen för att repareras.
Vad som egentligen hände då fartyget körde in i landgången vill Per-Erling Evensen inte speulera i.
- Det viktigaste var att bistå de passagerare som drabbats med tydlig information. Vi kommer att ta reda på mer exakt under dagen hur det här kunde hända.
Tycker ni att ni lyckades informera passagerarna?
- Information har allra högsta prioritet och är en stor utmaning när något sådant här händer. Vi gick ut med utrop direkt. Det finns säkert de som tycker att vi kunde göra mer, men jag hoppas att vi lyckades.
Har ni lärt er något sedan förra incidenten med snabbfärjan?
- Informationsdelen är en ständig process och utmaning. Det krävs att man är tydlig och att man även informerar när man inte har något att informera om, så att säga.
Är fartyget extra svår att manövrera?
- Nej, det är ett kraftfullt fartyg med bra manövreringsegenskaper. Den här incidenten var av en helt annan karaktär än den tidigare.
Hur många passagerare befann sig ombord?
- Det var drygt 120 passagerare ombord på båten.
Hur upplevde de krocken?
- Jag har fått mig berättat att de inte märkte av sammanstötningen, men jag vet inte hur alla passagerare upplevde det.
Såg det otäckt ut från kaj?
- Det var ju precis vid tilläggningen, så det uppstod ett kraftigt ljud då båten touchade i.
Hur stort var hålet?
- Jag har inga mått av hålet ännu. Det är ett hål på plåten, det är allt jag vet.
Fartyget kommer att besiktigas under förmiddagen. Snabbfärjan är inte turlistelagd förrän i morgon förmiddag.
-Det här innebär att det inte ska blir några ytterligare störningar i turlistan. Vi kommer under dagen att informera mer om besiktningen, säger Per-Erling Evensen