Parterna kan inte komma överens
Destination Gotland och Rikstrafiken kan inte enas om ett avtal för italienfärjan. Trots att båda parter i grunden verkark tycka samma sak.
- Sätter vi in nya färjan ska inte kosta staten ett öre mera, svarar Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg som säger att det finns inskrivet i deras avtalsförslag.
Ändå kan de inte enas om ett avtal.
- Jag kommer inte längre med Rikstrafiken. Det har jag meddelat bolagsstyrelsen och moderbolaget, säger Sten-Crister Forsberg.
Med de orden ser det mörkt ut för utsikterna att sätta in den något större snabbfärjan till sommaren.
- Vi vill inte betala för mer olja än färjan förbrukar, säger Staffan Widlert.
Häpnadsväckande
Som nuvarande avtal ser ut ersätter staten rederiet för en beräknad kostnad. Fler sådana avtal vill Rikstarfiken inte gå med på.
Andra frågetecken är risken för högre hamnavgifter.
- Vi vill ha skriftliga garantier på att det inte ska bli några nya kostnader i hamnarna, säger Staffan Widlert.
Han anser inte att det ingår i rederiets förslag till avtal.
- Deras försök till skrivningar kan man inte ens ta på allvar. De är helt häpnadsväckande, säger Staffan Widlert.
Bunkerkostnader
Rikstrafiken kan inte heller godta att ersättningen till rederiet ska vara detsamma som för HSC Gotlandia om de inte får veta vilka dessa kostnader är.
- Vi har vid upprepade tillfällen krävt att rederiet ska tala om vilka de faktiska kostnaderna är, men inte fått något svar. Då kan vi heller inte beräkna hur stor den siffran skulle bli.
Personal- och bunkerkostnader samt kvalité på oljan är sådana obesvarade frågor.
Som att ropa i öknen
Staffan Widlert tror inte att rederiet inte vill vara med om de måste skriva avtal om att det inte ska kostnaderna inte ska bli högre.
- Så de agerat tidigare. Nu återstår att se om de är beredda att skriva avtal.
Det är den gamla tvisten om hur avtalen ska tolkas som spökar. Tvisten ska avgöras av skiljedomstol och innan det är klart tänker inte Destination Gotland gå med på några nya skrivningar. Rikstrafiken skickade på torsdagen ett nytt avtalsförslag till Destination Gotland tillsammans med ett följebrev.
- God dag yxskaft, kallar Sten-Crister Forsberg det.
- Vi sätter in nya färjan utan någon som helst extra kostnad, men de är inte nöjda. Jag ser inga möjligheter att komma vidare, säger han som inte förstår Rikstrafikens agerade.
- Det är som att ropa i öknen. Oerhört korkat.
Rederiets invändningar är att Rikstrafiken vill ha en annan avtalskonstruktion än den som finns idag.
- Rikstrafiken vill skriva in i avtalet sådana frågor som de driver i skiljedomstolen. De vill ta ut segern i förskott.
Utpressning
Ett exempel är att staten vill ha korrekt redovisning av kostnaden för oljeförbrukningen. Det kan inte Destination Gotland gå med på innan skiljedomstolen avgjort avtalstvisten.
- Ren förhalning eller möjligen utpressning, är Sten-Crister Forsberg syn på hur Rikstrafiken hanterar frågan om italienfärjan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!