P-avgifterna slår hårt mot handeln

Parkeringsavgifterna i Visby slår hårt mot butikerna.Nu försöker handlarna få kommunledningen att tänka om.- Våra näringsidkare tappar i omsättning, säger Niklas Harlevi, ordförande i Visby Centrum AB.

OROLIG. Pernilla Björkander, butikschef på Kapp Ahl, är rädd att kunderna kommer att svika butikerna på Östercentrum.

OROLIG. Pernilla Björkander, butikschef på Kapp Ahl, är rädd att kunderna kommer att svika butikerna på Östercentrum.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2010-06-10 04:00
Under första juniveckan förlorade Coop Forum 2 300 kunder jämfört med tidigare veckor.
För Björn Grape, stormarknadschef, är kopplingen till parkeringsavgifterna på Coop-parkeringen glasklar.
- Vi såg samma fenomen i april när det också kostade pengar att parkera, säger han.
Många av de bilburna kunderna är även storhandlare.

Bedrövad
Björn Grape är bedrövad över att så många p-platser på den stora parkeringen är tomma, och att köerna till butikens kassor är så korta.
För så brukar det inte vara.
- Det här är bara början, och jag vet inte var det ska sluta. Det här är katastrof för oss.

Baskunderna lämnar
Under sommarmånaderna tar kommunen ut en avgift på fem kronor i timmen på några av parkeringsplatserna i centrala Visby.
Björn Grape befarar att kunderna under tiden ska få nya vanor för sina inköp, och överge stormarknaden Coop Forum.
- Det jag är mest rädd för är att förlora våra baskunder, gotlänningarna. När de inte vill betala för att parkera väljer de i stället en annan butik och vänjer sig vid att handla där. Det påverkar i sin tur kundernas spontanbesök i de andra butikerna runt Coop Forum.

Minskad bemanning
Björn Grape tycker själv att kommunen borde erbjuda tre avgiftsfria timmar varje dag, så att människor ska kunna handla utan att behöva stoppa pengar i automaterna.
Eftersom kundantalet redan minskat med 15 procent har han tvingats dra ner på sommarbemanningen.
Och han räknar också med att det på sikt kan bli konsekvenser för de drygt 50 personerna som är fast anställda på arbetsplatsen.
- Personalen är väldigt orolig över sina jobb, med all rätt. Om vi fortsätter att tappa i omsättning kommer det att bli permitteringar.

Riskerar jobben
Pernilla Björkander, butikschef på Kapp Ahl, har än så länge inte märkt någon markant minskning i försäljningen.
- Men på sikt tror jag att det kommer att försvinna kunder från Öster, och det oroar mig. Jag förstår egentligen inte varför p-avgifterna finns, vi har inga parkeringsproblem utom möjligen i juli, säger hon.

Visby Centrum agerar
Nu agerar Visby Centrum, bolaget som samlar en stor del av företagarna på Östercentrum och i innerstan.
Ordföranden Niklas Harlevi träffade i går kommunstyrelsens ordförande Eva Nypelius (c) och regiondirektören Bo Dahllöf.
- Vi är tveksamma till dagens lösning. Våra näringsidkare tappar i omsättning, säger Niklas Harlevi.

Nypelius förstående
Eva Nypelius säger sig förstå handlarnas oro.
- Det gör jag absolut, vi vill ju ha en levande stadskärna och vi ska ha en konstruktiv dialog med de berörda. Men man måste samtidigt komma ihåg hur trafiksituationen sett ut tidigare somrar. Vi behöver regleringar, men det gäller att hitta ett upplägg som funkar för alla.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om