Många gotländska företagare vill bli mer digitala

Det finns ett stort intresse bland gotländska småföretag att bli mer digitala nu under coronakrisen, vilket bekräftas av de över 1 000 anmälningar som kommit in till en Google-utbildning som hålls den här veckan.

Ulrika Ek på Gotlands Strumpfabrik är en av många gotländska småföretagare som anmält sig till Googles utbildning i digitala verktyg.

Ulrika Ek på Gotlands Strumpfabrik är en av många gotländska småföretagare som anmält sig till Googles utbildning i digitala verktyg.

Foto: Cecilia Thomsson/Arkiv

Gotland2021-04-19 11:05

Det är Google och den gotländska besöksnäringen som ligger bakom initiativet på kostnadsfria utbildningar i digitala verktyg som arrangeras mellan den 13 och 20 april. Syftet är att inspirera och stärka de gotländska småföretagarnas digitala utveckling under coronakrisen, som drabbat många företagare hårt. 

– Vi har sett nu i pandemitider att framförallt många småföretag kan hamna i kläm. Dels kanske affärerna går sämre samtidigt som man förväntas vara mer och mer digital och använda fler digitala verktyg. Där vill vi dra vårt strå till stacken eftersom vi sitter på mycket erfarenhet och kunskap, säger Joakim Larsson, kommunikationschef på Google Sverige.

Han berättar att intresset för utbildningarna varit stort på Gotland, och totalt har man fått in över 1 100 anmälningar till de olika kurserna som handlar om allt från sökordsoptimering till hur man bygger en webbshop.

– Uppslutningen visar väl dels att de här utbildningarna svarar upp mot ett behov som finns, och dels att gotlänningarna är enormt taggade på att ta med sig något positivt från den här krisen som vi befinner oss i.

En av de gotländska företagarna som anmält sig till utbildningen är Ulrika Ek som driver Gotlands Strumpfabrik med bas i Boge. 

– Såhär i pandemitider finns inte så mycket annat att göra, så då har jag valt att fokusera på att utveckla företagets digitala delar. Jag studerar bland annat på halvtid kring webbsideutveckling, så då passade de här kurserna bra, säger hon.

Hon berättar att Gotlands Strumpfabrik haft en webbshop sedan man startade 2011, men att den dagliga verksamheten tar så mycket tid att utveckling av webbshopen alltid hamnar sist på "att göra-listan".

– Nu finns det dock både tid och möjlighet, på gott och ont, så nu har jag tagit tag i det. 

Varför tror du att intresset är så stort bland gotländska företagare kring att bli mer digitala?

– Jag tror absolut att det har med pandemin att göra, i kombination med att näthandeln växer överlag. För egen del har våra butiker exempelvis haft mindre öppet än vanligt under pandemin, och en tredjedel av vår årsomsättning försvann i princip med alla inställda mässor och marknader. 

Har du lärt dig något av kurserna hittills?

– Det tycker jag. Det har varit lärorikt, även om jag inte gjort verkstad av det ännu. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!