Oskarshamn kan få snabbtåg 2010
Ett beslut om ett snabbtåg mellan Jönköping och Oskarshamn kan komma den här veckan.
Foto: Fotograf saknas!
Vad som krävs är ett järnvägsspår ner till hamnterminalen i Oskarshamn, någon som vill köra tåget och en samordning av tidtabellerna. Och så pengar för att finansiera projektet.
- Vi har ännu inte sett något konkret förslag och ska träffa representanter för länen nästa vecka. Men jag kan redan nu säga att det inte är aktuellt att vara med och finansiera trafiken förrän tidigast 2012 om det någonsin blir aktuellt, säger Staffan Widlert, generaldirektör för Rikstrafiken.
460 miljoner kronor
- Vi kan inte betala något till den trafiken på några år, inte ens om det är ett bra förslag. När det gäller vår medverkan till tågtrafiken som utgår från Jönköping ska vi i stället dra ner vårt bidrag med två tredjedelar.
Staffan Widlert hänvisar till den enorma prisutvecklingen och berättar att Gotlandstrafiken kommer att kosta betydligt mer i år än tidigare. 2007 gick staten in med knappt 400 miljoner kronor och 2008 är summan beräknad till drygt 460 miljoner kronor.
Det är flera Smålandskommuner, näringslivet och länstrafiken i Jönköpings och Kalmar län som tillsammans driver frågan. Representanter för gruppen var till Gotland förra veckan och informerade kommunen om storprojektet. De har aviserat att ett beslut skulle kunna tas redan den här veckan.
Oklart med två hamnar
För Gotlands del är det här en möjlighet att utnyttja färjetrafiken söderut bättre och öppna för fler besökare. Idag är det svårt och ibland omöjligt att åka kollektivt från Oskarshamn och vidare ut i landet. Tidigare fanns det en tågförbindelse till Oskarshamn men den är nedlagd och trafikanterna är hänvisade att åka buss.
Samtidigt är det oklart om tvåhamnsalternativet blir kvar när trafiken ska upphandlas nästa gång.
- Vi har skrivit till Oskarshamns kommun för att göra dem uppmärksamma på att det inte är självklart med två hamnar i framtiden. De tar en risk om de bygger ut hamnterminalen, säger Staffan Widlert.
För flera år sedan tog en konsult fram en rapport för Rikstrafikens räkning om anslutningstrafiken söderut. Redan då kunde man konstatera att det var fullt möjligt att ta sig från Visby till Malmö med båt och tåg på sju timmar.
Visby, Malmö, Köpenhamn
Åker man från Visby klockan elva på förmiddagen kan man i bästa fall vara i Malmö klockan sex och Köpenhamn en timme senare. Det förutsätter att man kan samordna tidtabellerna.
- Vi är beredda att titta på förslaget. Det bästa är om de kan driva trafiken på egna meriter, säger Staffan Widlert.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!