För bara ett par veckor sedan skrev Gotlands trafikråd ett brev till Anko van der Werff, vd för SAS, med uppmaningen att bolaget behöver ta större ansvar för den regionala utvecklingen och tillväxten. I skrivelsen påpekade rådet att det inte går att dagspendla mellan Visby och Arlanda eftersom bolaget endast flyger till Arlanda mitt på dagen.
SAS genomgår för närvarande en rekonstruktion och när den nya ägarstrukturen presenterades på tisdagen fanns inte längre svenska staten med. Av de skandinaviska länderna blir endast Danmark kvar, som en del i ett konsortium med bland andra flygjätten Air France-KLM. Affären måste dock godkännas av domstol.
Vad det här innebär för de gotländska resenärerna är svårt att säga i dagsläget, men det finns en oro för att olönsamma linjer försvinner när svenska staten inte längre har något att säga till om.
Meit Fohlin, ordförande i Gotlands trafikråd, har inte riktigt hunnit fundera på vad det här innebär för Gotland ännu.
– Men spontant tänker jag att det två ingångar. Som skattebetalare är det bra att staten inte har så stora risktaganden som SAS inneburit, men för Gotlands del är det vanskligt att inte ha ett svenskt ägande i något flygbolag, det såg vi inte minst under pandemin, säger hon och fortsätter:
– När det gäller flygförbindelser kopplat till regional utveckling blir det svårare att föra en diskussion med bolag som inte är kopplade till ett statligt åtagande. Även om också SAS har styrts av marknadsekonomiska intressen så har de ändå haft ett uppdrag att säkerställa trafik i hela landet. Det blir svårt för oss att påverka när besluten hamnar längre ifrån oss.
Hur trafikrådet kommer att hantera frågan vet hon inte i nuläget.
– Vi kommer säkert att diskutera det här i trafikrådet, men vart det kommer att landa vet jag inte.