Kommunal Gotland är det fackförbund vars avtalsområde täcker den avdelning där den förolyckade kollegan arbetade. På de 27 år som Pia Malmros har jobbat inom Region Gotland så kan hon inte komma ihåg att någon behövt sätta livet till på jobbet tidigare.
– Det som hänt är så oerhört tragiskt. Det värsta tänkbara har hänt, och det är fackets starka hållning att ingen ska behöva dö när man är på jobbet, säger hon.
Just nu försöker facket vara ett stöd för medlemmarna och för de skyddsombud som efter att den värsta chocken har lagt sig har ett viktigt arbete framför sig.
– Det är medarbetare som hört av sig till oss och som är oroliga. En sådan här händelse gör att man börjar fundera över risker och vad som faktiskt kan hända när man är på jobbet. Medlemmar som är oroliga även om man inte arbetar just på den aktuella avdelningen.
Mycket kring måndagens olycka är ännu oklart. Flera utredningar pågår för att ta reda på vad som inträffade och varför. En åklagare leder förundersökningen där brottsrubriceringen är arbetsmiljöbrott. Om faktumet att mannen arbetade ensam på något vis spelade in är för tidigt att säga, och det är inte heller något som facket tittar extra på för tillfället, enligt Pia Malmros.
– Just nu får Arbetsmiljöverket utreda om ensamarbete kan ha påverkat, för vi vet ju inte riktigt hur olyckan gick till. Däremot vet jag att det har påtalats i andra verksamheter med liknande fordon att man i vissa moment behöver vara två personer.
Enligt Pia Malmros är ensamarbete vanligt förekommande. Hon säger samtidigt att man på dessa avdelningar har sett över, och ännu ser över, arbetssätt bland annat för att undvika ensamarbete vid vissa moment.
– Sedan har man alltid haft möjlighet att be om hjälp, men det är ju lätt när man är mitt uppe i arbetet att man bara ska..., säger Pia Malmros.
Hur ser arbetsbelastningen ut?
– Den är ju hög, så är det. Och det är svårrekryterade yrkesgrupper, så det här är en utmaning för alla.
Mellan åren 2014 och 2023 har 64 lastbils- eller långtradarförare omkommit i olyckor som inträffat under arbete, enligt statistik från Arbetsmiljöverket. Det gör yrket till ett av de dödligaste i Sverige. Den vanligaste dödsorsaken är förlorad kontroll över fordonet. Totalt har 400 personer omkommit på sitt arbete under dessa år, varav 364 var män.
Det är ju en utsatt yrkesgrupp – görs några riktade insatser från fackets sida?
– Inte vad jag känner till. Men det är väldigt tragiskt, och nu måste det här analyseras ordentligt så att det aldrig inträffar igen. Oavsett vad Arbetsmiljöverket kommer fram till.
Arbetsmiljöverkets statistik visar tidigare dödsolyckor i arbetet på Gotland. Senast var 2022 då en lantbrukare omkom efter att ha klämts mellan en traktor och en foderblandare. 2016 omkom en lantarbetare efter att ha blivit överkörd av en traktor. 2015 hittades två lantbrukare avlidna i ett silotorn, och samma år omkom en byggnadsarbetare efter att ha följt med en fallande byggnadsställning.
2011 omkom en lantbrukare efter att ha blivit stångad av en tjur. 2010 omkom en lastbilschaufför efter att ha fallit från lastbilsflaket. Samma år omkom en lastmaskinförare efter att ha backat en lastmaskin över en bergskant.