Kirsten Åkerman, regionchef för Svenskt Näringsliv på Gotland, har dialog med gotländska företag som oroar sig över sig över hur verksamheten ska klara eventuella konsekvenser av coronaviruset.
– Vi har sedan en dryg vecka en aktiv dialog med våra medlemsföretag om hur de konkret påverkas.
Vilka är de vanligaste frågorna du får?
– Det är frågor om ekonomiska förutsättningar, personalfrågor, möjligheten till snabblån och till att korttidsanställa personal. Sedan handlar en hel del om hur vi bäst kan agera för att inte vara en del av smittspridningen, säger Kirsten Åkerman.
Är det någon bransch som är särskilt oroad eller drabbas hårdare?
– Alla större möten påverkas direkt och det slår hårt mot rese- och besöksnäringen. Att förhindra smittspridningen påverkar beteenden i hela samhället vilket spiller över på alla.
Företagen följer utvecklingen, med nya direktiv och insatser från myndigheter, riksdag och regering som ständigt uppdateras.
– Det är ett konstruktivt krispaket som kommit på plats och det tas nya beslut i snabb takt, som ska göra det möjligt för företagen att ta sig igenom den här svåra och ansvarskrävande situationen. Men det är samtidigt omöjligt att förutspå vart det tar vägen och för många företag är det ett extremt hårt slag.
– Nu får vi ta en sak och en dag i taget, och vara rädda om varandra, avslutar Kirsten Åkerman.