Ordentligt klirr i kassan för Gotlandsbolaget

Gotlandsbolaget har sammanfattat 2024 och det är mycket som pekar uppåt. Mycket tack vare Gotlandstrafikens lönsamhet.
– Gotland står sig starkt som resmål, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget. 

Gotlandsbolaget presenterade under måndagen positiva siffror för 2024.

Gotlandsbolaget presenterade under måndagen positiva siffror för 2024.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2025-03-17 16:45

Nyheten i korthet

  • Gotlandsbolaget rapporterar positiva siffror för 2024, med en intäktsökning på nästan 260 miljoner kronor jämfört med föregående år, trots stora investeringar i nya verksamheter.
  • Företagets lönsamhet drivs främst av Gotlandstrafiken, med 1,7 miljoner passagerare under året, en ökning med 1,4 procent.
  • Trots en trög start för kryssningskonceptet Birka Gotland, rapporterar företaget en positiv utveckling under sommaren med totalt 27 anlöp till Visby och 38 000 resenärer.

När Gotlandsbolaget under måndagen presenterade sitt bokslut var det med positiva siffror. Detta trots stora investeringar i den danska färjelinjen DFDS, som trafikerar Oslo – Köpenhamn, samt etableringen av kryssningskonceptet Birka Gotland.

– Det är naturligt när man startar nya verksamheter att de inte bidrar resultatmässigt inledningsvis. Men vi jobbar med att utveckla både våra befintliga verksamheter, så klart, där vi jobbar med att sänka kostnaderna. Sen fokuserar vi extra mycket på att utveckla de verksamheter som vi nyligen investerat i, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget.

Birka Gotland hade en trög start, enligt bolaget, men kom under sommaren igång med en positiv utveckling. Totalt gjordes 27 anlöp till Visby och 38 000 resenärer kom till ön.

undefined
Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget menar att Gotland som besöksmål står sig starkt, även i tuffa tider.

När fjolåret summeras ökade Gotlandsbolaget sina intäkter med knappt 260 miljoner jämfört med året innan till totalt 2,6 miljarder kronor. Samtidigt ökade rörelseresultatet från drygt 160 miljoner kronor 2023 till knappt 220 miljoner kronor 2024. En del som lyfts fram gällande resultatet är att kostnaderna inte var lika höga som beräknat.

– Framförallt var bränslepriserna lägre än under 2023, så ur den aspekten var bränslet billigare, säger Håkan Johansson.

Intäkterna för Destination Gotland, inklusive dotterbolaget Gotland promotion och Gotlands stuveri var drygt 2,3 miljarder. En ökning med närmare 85 miljoner kronor. Antalet passagerare ökade med 1,4 procent under 2024 till 1 730 000 personer, något som var en starkt bidragande orsak till intäktsökningen.

– Vi hade mer intäkter vilket betyder att vi haft fler resenärer, vilket är glädjande. Även om det varit ett tufft år för besöksnäringen så ser vi ändå att Gotland står sig starkt som resmål. Det är väldigt positivt.

undefined
Destination Gotlands M/S Visborg angör Visby hamn.

Har biljettpriserna varit för höga i förhållande till att kostnaderna blivit lägre?

– Efter debatten kring priserna som var efter ökningen av bränslekostnaderna 2022, så har Destination Gotland sänkt biljettpriserna och har fler avgångar med lägre priser tillgängliga. Även fler avgångar med de allra billigaste biljetterna. Vi jobbar med ett brett prisspann där det är stor skillnad mellan mer och mindre attraktiva avgångar.

Bär Gotlandstrafiken upp andra, mindre lönsamma delar, av Gotlandsbolaget?

– Varje verksamhet måste stå på sina egna ben. Det är inte så att Gotlandstrafiken subventionerar någon annan trafik.

Samtidigt som antalet resenärer ökade så minskade antalet gästnätter inom bolagets egna verksamheter med 8,8 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!