Anropsstyrd trafik innebär att det finns en linje för kollektivtrafik, men som bara körs när någon vill åka. Kunden beställer då turen på förhand. Tommy Gardell (S), vice ordförande i tekniska nämnden, har själv skrivit insändare i frågan. I somras inkom också ett medborgarförslag, där förslagsställaren menar att anropsstyrd trafik borde testas i Västerhejde. Socknen ligger nära Visby och växer med flera nya bostadsområden samt regementet i Tofta, men det är bara väg 140 som har en busslinje. Kollektivtrafiken borde därför byggas ut till att omfatta även områdena Vibble, Fridhem, Högklint och Ygne, skriver förslagsställaren.
Teknikförvaltningen hade yrkat på avslag för medborgarförslaget, men i nämnden blev det votering som slutade 6-5 till majoritetens fördel.
Tommy Gardell (S) från oppositionen yrkade bifall till medborgarförslaget och hade velat gå vidare och införa ett test med anropsstyrd trafik i Västerhejde.
– Här hade vi möjligheten att testa något nytt som inte tidigare provats på Gotland. Vi är en vit fläck i Sverige, det finns snart anropsstyrd trafik i hela landet som fungerar utmärkt och vi har pratat om det i åratal utan att något händer, säger Gardell.
Just i Västerhejde, menar han, väljer hushållen att ha två bilar eftersom möjligheten inte finns att ta bussen.
– Den som bor vid Fridhem, Högklint eller Ygne använder inte landsbygdstrafiken, utan man köper två bilar istället. Ett sådant här test behöver prövas i liten skala först, men här ville inte Alliansen. Så nu tror jag att den här frågan kommer att hamna i malpåse under lång tid framöver.
Tekniska nämndens ordförande Karl-Johan Boberg (C) menar att man måste ha ett helhetsperspektiv, men att anropsstyrd trafik inte heller får dröja alltför länge.
– Vi måste titta på helheten för kollektivtrafiken när vi ska se över den. Vi går nu med ett kraftigt underskott på grund av pandemin och kan då inte bara bygga in ännu fler kostnader, utan vi måste se var vi kan minska kostnaderna i helheten. Anropsstyrd trafik i stort är dock ett tillvägagångssätt vi kan använda oss av framgent, men det måste in i det stora konceptet, säger Boberg.
I anropsstyrd trafik på fastlandet är det vanligt att mindre bussar eller taxibilar används.
– Det finns olika system för att boka sin resa, ett alternativ är att man kopplar ihop det med upphandlingen för färdtjänst och sjukresor, säger Tommy Gardell.