Öns största taxibolag avstår och riskerar att stängas ute

Luftfartsverket vill skriva ett avtal med öns taxiåkare, så att bara godkända företag får köra taxi på Visby flygplats.
Grundavgiften för att få vara med - med en bil - föreslås bli 6 000 kronor per år. Fler bilar kostar mer.
Kränkande, säger vissa och väljer att avstå, medan andra välkomnar en ökad reglering.

Gotland2005-12-29 13:10
Luftfartsverket föreslår nya bestämmelser för taxitrafiken på Visby flygplats. Bara bolag som tecknar verksamhetsavtal med en särskild avgift, ska få trafikera området.
Avtalet ska kunna tecknas för tre månader eller ett år i taget. Varje bolag betalar en grundsumma på 500 kronor i månaden, för att få ha en bil i trafik. Extrabilar kostar 125 kronor per bil och månad.
Taxitrafik med tio bilar per år, skulle därmed kosta 19 500 kronor.
De bilar som omfattas av avtalet, får en dekal som placeras väl synlig i bilens framruta.
I avtalet regleras också att "förare får inte störa förare som fått kundkontakt" och att "alla former av så kallad ?raggning? av kunder i eller utanför terminalen är förbjuden".
Bryter man mot avtalet, exempelvis genom att köra flygtaxi utan tillstånd, kan man dömas till böter enligt 135 § luftfartsförordningen.

Flera vill köra
Avtalet ligger just nu för prövning hos länsstyrelsen som, i egenskap av statlig tillsynsmyndighet, ska avgöra om ordningsbestämmelserna kan träda i kraft som planerat, den 1 februari 2006.
Förslaget har föregåtts av flera informationsträffar med taxibolagen. Sista datum för att anmäla intresse för att teckna avtalet är i dag, den 29 december.
I går hade fyra bolag anmält intresse: Taxi Kurir, PB:s taxi, Din Taxi och Britt Hallin.
Öns två största taxibolag, Taxi Gotland och Gute Taxi, har valt att inte svara.

Ekonomiska skäl
I dagsläget betalar inga taxibolag på Gotland avgift till Luftfartsverket. Liknande modeller som den som nu föreslås, har dock införts på åtskilliga svenska flygplatser, bland annat Arlanda.
Där motiverade man den införda avgiften med att det var betalning för utnyttjandet av flygplatsens infrastruktur.
Även här på Gotland, sägs det främsta motivet vara ekonomin.
- Luftfartsverket ser över alla möjligheter att få in mer intäkter. Samtidigt är det ett sätt att reglera verksamheten och bara få seriösa taxiåkare, säger Mia Bogren på Visby flygplats administration.
Hon påpekar att man tidigare haft problem med "oseriösa åkare" som, allra helst sommartid, dykt upp och tagit oskäligt mycket betalt.
Kommer man åt de bolagen med avtalet?
- Ja. Vi får hjälpas åt att kolla att det bara är dem som tecknar avtal som är här. Det blir hjälp till självhjälp för taxiåkarna.
Exakt hur stora intäkter avtalet beräknas ge till Luftfartsverket, det kan Mia Bogren inte säga. Hon hänvisar till flygplatschefen Gunilla Dufour, som befinner sig på semester och i går inte kunde nås.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om