Ölandstrafiken en förlustaffär

Det ser mörkt ut för Ölandstrafiken. Men sista ordet är inte sagt. Det gör moderbolaget, Rederi AB Gotland, troligtvis i dag.

Gotland2010-10-20 04:00

I går diskuterade Destination Gotlands styrelse om det ska bli någon fortsättning på färjelinjen mellan Visby och Grankullavik.
- Vi har bedömt att vi inte klarar det inom de befintliga ramarna om vi ska göra det på ett bra sätt så att kunderna blir nöjda, säger Ulf Ahlquist, vd för Destination Gotland.
- Men vi har inte tagit något definitivt beslut. Eftersom det ligger utanför avtalstrafiken är det Rederi AB Gotland som bestämmer.

Trafikerat i fyra år
Rederiet har trafikerat linjen i fyra år under sommarveckorna med en av de små snabbfärjorna.
- Vi har haft minussiffror alla åren. Ölands-linjen tillför samtidigt våra linjer en del som helhet, bland annat ett större marknadsområde. Den genererar mer trafik på södra linjen med ett större utbud och valmöjligheter, säger Ulf Ahlquist.
Enligt honom har strax över 200 personer i genomsnitt per tur åkt med färjan, som har plats för 700 passagerare. Under en övergångstid tycker han det är okej.
- Vi måste ha ett visst mått av uthållighet och satsa långsiktigt.

Smalt inlopp
Men det är mycket som talar emot en fortsatt trafik. Som exempel berättar han att inloppet är smalt och det är svårt att nå hamn även om det blåser bara några sekundmeter.
- Vi har haft besvärande många inställda turer i sommar, elva gånger. Ibland har färjan fortsatt till Oskarshamn när det inte gått att gå in i Grankullavik.
Inloppet är väldigt smalt och det behövs inte mycket vind för att befälhavaren ska tvingas vända.
Avvägningen är svår. Borgholms kommun är angelägen om att trafiken fortsätter.
- De är väldigt tillmötesgående och har investerat i hamnen. De är väldigt måna om att hitta lösningar och har haft funderingar på att gräva upp inloppet men en miljöprövning tar flera år att göra, säger Ulf Ahlquist.
Från början skulle man prova linjen i två år.
- Tack vare att man varit så intresserad i Borgholms kommun har vi fortsatt, men tagit beslut ett år i taget.
Problemet för Destination Gotland är framför allt att det är svårt att få ihop en turlista med fyra fartyg enligt det statliga avtalet, om man också ska köra turer till Öland.
- Det finns inte så mycket utrymme kvar och vi måste prioritera avtalstrafiken

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om