Oförändrad standard - det enda som gäller
På Gotland är man överens när det gäller färjetrafiken.Allt annat än oförändrad standard är oacceptabelt.Därom rådde total enighet när trafikantrådet i går träffade representanter för Rikstrafiken.
Någon sådan garanti kan dock inte Rikstrafiken lämna.
- Vi inser värdet av den snabba trafiken. Och vi har förståelse för de önskemålen från gotländsk sida. Men vi kan inte lämna några garantier, vi måste även klara ekonomin, sa rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert efter mötet på länsstyrelsen i går.
Granat lovar höga krav
Kravet på garantier måste därför riktas högre upp, till regeringen. Och så kommer att ske, med full kraft ända tills upphandlingen är slutförd. Det lovade länsrådet Anders Granat, som satt ordförande vid gårdagens möte.
- Vi kommer att rikta oss mot regeringen. Vi ska hålla frågan vid liv till dess beslut är taget, sa han.
Mötet i går hölls för att ge företrädare för öns näringar, samhällsliv och organisationer information om den pågående upphandlingsprocessen av färjetrafik till och från Gotland.
Färjekombination upprör
Många har ju uttryckt oro över upphandlingen. Framför allt är det Rikstrafikens oprecisa krav på snabbfärjor som upprört.
"En del av passagerartrafiken skall bedrivas med höghastighetsfärja", står det i principerna som Rikstrafikens styrelse antagit och som ska ligga till grund för anbudsunderlaget.
En del. Inte all trafik.
Där står också att man kan tänka sig en kombination av snabba och mer långsamgående fartyg.
Det är framför allt detta som upprör.
- Det är standarden, kvalitén, när det gäller snabbhet och turtäthet man är rädd att förlora, sa Anders Granat.
Och det är en oro som delas av alla berörda.
Rikstrafikens företrädare kunde inte skingra den.
- Vår målsättning är att handla upp en trafik som är så bra som möjligt för Gotlands behov. Snabb och med bra turtäthet. Men vi vill även hålla öppet för en lösning med en kombination av snabba och långsammare fartyg för att fler ska kunna lämna anbud. För att få bättre konkurrens helt enkelt, förklarade Staffan Widlert.
Anbud i två steg
Ansökningsinbjudan för Gotlandstrafiken gick ut nu i veckan. Ett slags föranmälan för de rederier som är intresserade av att lämna anbud på linjesjöfarten mellan Gotland och fastlandet.
Anbudsförfarandet kommer nämligen att ske i två steg. Först lämnas en ansökan om att få lämna anbud in. Denna ska vara insänd senast 15 september.
Rikstrafiken gör sedan en bedömning av ansökningarna och de som kvalificerar sig bjuds in att lämna anbud.
Innan utgången av oktober räknar man med att ha kommit så långt i processen.
Och då ska även det för gotlänningarna så avgörande förfrågningsunderlaget ligga klart. Det är först då vi vet exakt vilka krav som kommer att ställas på den kommande trafiken.
Men innan det sker kommer gotlänningarna att få ytterligare en chans till insyn och påverkan av processen.
- Ja, vi beslutade här idag att ytterligare ett möte med den här gruppen kommer att hållas i september, sa Staffan Winklert och Anders Granat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!