Odubbade vinterdäck kan vara olagliga

Med eller utan dubbar är en fråga som däckskiftare just nu kan behöva fundera kring. Väljer man det sistnämnda gäller dock skärpta krav, och det från och med första december i år.

Vinterväglag på en gotländsk väg. Från den första december måste dubbfria vinterdäck ha en speciell märkning.

Vinterväglag på en gotländsk väg. Från den första december måste dubbfria vinterdäck ha en speciell märkning.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2024-11-25 11:07

Nyheten i korthet

  • Från och med 1 december gäller nya regler för dubbfria vinterdäck i Sverige. Däcken måste vara märkta med symbolen "alptopp/snöflinga" för att räknas som vinterdäck.
  • Däck som saknar symbolen och släpptes före 1 juni 2019 blir förbjudna att köra med efter 30 november 2024.
  • På Gotland har de nya kraven mottagits lugnt, med trafikexperter som förespråkar att varje förare ska välja däcktyp baserat på sina egna behov och körförhållanden.

Halkan på vägarna har börjat göra sig påmind de senaste dagarna. Från och med den första december är det lag på att ha vinterdäck på sina bil. För de trafikanter som väljer att köra med dubbfria vinterdäck gäller från och med i år nya regler.

undefined
Det är bråda tider för många däckverkstäder inför första december.

Transportstyrelsen skriver på sin hemsida: 

”För att ett dubbfritt vinterdäck på bilar och släpvagnar till bilar med en totalvikt av högst 3 500 kilo även fortsättningsvis ska räknas som vinterdäck, så ska det vara märkt med symbolen ”alptopp/snöflinga” – ett berg med tre toppar och snöflinga. Symbolen kan även i vissa sammanhang benämnas 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).”

undefined
Alptopp/Snöflinga märkning på ett dubbfritt vinterdäck.

Däck som kommit ut på marknaden innan den första juni 2019 och saknar symbolen blir förbjudna att köra med efter den 30 november 2024. På Gotland har dock de nya kraven tagits emot med ro hos trafikanterna. 

– Det har nästan inte varit några frågor alls om märkningen eller det nya kravet. Jag tror det hänger ihop med att märkningen funnits i flera år. Övergångsperioden har varit ganska lång och inom utbildning och information så har märkningen varit självklar i flera år, säger Anna Rönnle, trafikexpert vid den ideella trafiksäkerhetsföreningen Atentis på Gotland.

undefined
Anna Rönnle är trafikexpert hos Atentis.

Hon uppfattar det som att de odubbade vinterdäcken blir allt vanligare på ön. 

– När jag pratar med folk så är uppfattningen ofta att man måste ha dubbdäck. Och det stämmer att vid vissa underlag så är dubbdäcken överlägsna. Men de dagar vi har den verkliga användningen av dubbarna, de är inte många per år, egentligen.

Hon förespråkar att varje förare ska utgå från sig själv, hur man kör och var man ska köra när det kommer till valet av vinterdäck. 

– Kör man på en torr kall vintervägbana så gör dubben inte någon större nytta, då är rätt gummiblandning det allra viktigaste. Man bör fundera på vilka behov man har när man kör på vintern.

undefined
Med eller utan dubbar? Det är frågan.

En teori som Anna Rönnle har är att gotlänningar i hög utsträckning förespråkar dubbdäck till varandra, mest för att det historiskt har varit vanligare.

– Argumentet med att vi inte saltar vägarna kommer ofta upp och att det därför skulle behövas dubb här. Det stämmer ju bara om det är vinterväglag, inte annars. Man behöver inte övertala varandra utan återigen – var och en ska välja däcktyp själv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!