Odd Norman utsågs till "Årets marknadsförare"
Odd Norman har fått priset som Årets marknadsförare i Sverige.Det är Sveriges marknadsförbund som står bakom utmärkelsen som utdelades i går i Stockholm.Priset får han för sin personliga marknadsföring av köttprodukterna från Ejmunds gård.
Priset fick han för lanseringen av köttprodukter från Ejmunds gård. I Stockholmsregionen har det blivit ett känt varumärke och står för hög kvalitet på såväl gårdens biffraskött som förädlade produkter som hamburgare och köttbullar. Odd Norman äger såväl gården som svarar för marknadsföringen i Ejmunds gårdskött.
Samverkan
- När vi säljer våra produkter så säljer vi även en berättelse som är "En liten gotländsk uppfödare som tror på kvalitet och omtanke i alla produktionsled", sammanfattar Odd Norman sin strategi. Vi hoppar över grossistledet och väljer ut vilka butiker som får vara kund hos oss. Vi är på plats, vi träffar våra kunder och slutkonsumenterna, vi berättar vår historia.
Odd Norman har också insett vikten av att samverka med andra företag för att bättre nå ut med sitt marknadsbudskap. Tillsammans med Almi företagspartner Gotland är han också initiativtagare till nätverket Matön Gotland. Det består av sju matföretag som samverkar med marknadsföring av gotländska matprodukter för butiker i Mälardalen.
Genom sin personliga medverkan i olika marknadssammanhang har han givit Ejmunds en profil som står för närhet till konsumenten och högt kvalitetsinnehålll och genom att knyta produkterna till gården och familjen har han lyckats skapa ett rykte som står för lokalproducerat och hög matkultur, framhåller Monica Johansson på Almi.
Försäljningsökning
Ejmunds gård har i dag fem helårsanställlda och omsätter nio miljoner kronor per år. Försäljningen ökar och därför påbörjas nu en intensiv investeringsperiod som kommer att tillgodose behovet av köttdjur samtidigt som sysselsättning och intäkter kommer att öka.
Utmärkelsen Årets marknadsförare delas varje år ut av Sveriges marknadsförbund som är en paraplyorganisation för Sveriges totalt 30 marknadsföreningar. Prisutdelningen skedde således i samband med arrangerandet av Tendensdagen som är ett seminarium som besöks av ca 500 marknadsförare från hela landet.
- Vi har två förstapristagare i år och Ejmunds gård är den på konsumentvarusidan, framhåller Marianne Reuterskiöld, vd i Marknadsförbundet.
Juryns motivering lyder: "Ejmunds gård i Roma har genom personligt, marknadsorienterat entreprenörskap utvecklat ett premiumvarumärke för förädlade produkter av biffraskött baserat på lokal produktion. Den framgångsrika marknadsföringen, till utvalda butiker och restauranger, inkluderar "storytelling" och omfattande personlig närvaro i butiker för direkt kommunikation med konsumenter vid köptillfället".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!