Fungerande lysen på cykeln är en billig livförsäkring, varje år inträffar olyckor som möjligen kunde undvikits om cyklisten följt lagen.
En sammanställning av försäkringsbolaget If visar att i mer än en fjärdedel av olyckorna mellan cykel och bil i mörker saknade cyklisten lampa eller reflex.
I de registrerade olyckorna – 1 300 mellan 2005 och 2014 – uppgav två tredjedelar av bilförarna att de inte såg cyklisten, vilket kan bero på ouppmärksamhet, att sikten var skymd eller att cykeln helt enkelt inte hade lyse.
Omkring 25 cyklister avlider per år, dubbelt så många män som kvinnor förolyckas. De flesta olyckorna sker under den mörka årstiden, allra oftast vid korsningar.
En lykta ska finnas framtill med vitt eller gult sken och där bak en lykta med rött ljus, båda ska tydligt kunna ses på 300 meters avstånd.
Det ska också finnas reflexer. Vit fram, röd bak och orangegul eller vit åt sidan.
Det är dock lite si och så med detta i den gotländska trafiken, menar Tobias Engström vid polisen på Gotland.
– Generellt skulle jag säga att många är dåliga på att ha ordentlig belysning. Någon har lyse fram men inte bak, vissa har inget alls.
Kontroll av cykelbelysning ingår i den vardagliga patrulleringen: ”Saknar du inte något på din cykel nu?”.
Många kommer med bortförklaringar, så klart. ”Jag glömde” eller ”batteriet har precis laddat ur”.
– Men i så fall ska man låta cykeln stå tills det är åtgärdat. Checka av lysena emellanåt precis som du gör med bilen, det är mitt råd.
Att cykla utan lyse kan leda till kännbara bötesbelopp. 500 kronor om ljus saknas fram eller bak eller om reflex saknas, 500 kronor om belysning finns men inte används.
Saknas belysning såväl fram som bak är bötesbeloppet 1 000 kronor.
Många som cyklar är barn och ungdomar. Här behöver vuxenvärlden ta betydligt större ansvar, menar Tobias Engström.
Dels genom att pedagogiskt få den unga att förstå vikten av att synas i trafiken men också se till att barnens lysen verkligen fungerar.
– Se till att de har bra grejer, det ansvaret kan aldrig lämnas över till barnen. Och den som ser någon cykla utan lyse, säg till dem, man behöver inte vara otrevlig. Det är ett gemensamt ansvar vi har.
Men ska alltså cykla med lyse i mörkret, om man även cyklar på lyset, vad är det som gäller då?
– Nja, då ska man nog låta cykeln stå, för sin egen och andras skull.