Det är ett produktutvecklingsprogram som riktar sig till företag som arbetar med, eller som vill arbeta med, mat och upplevelser.
– Under första träffen går man igenom de trender som finns just nu, vad vill kunderna ha för upplevelser?, säger Petra Lindberg, projektledare och programansvarig.
Innan dagen är slut ska varje företag ha tagit fram fem olika koncept, där man sedan går vidare med ett som så småningom ska resultera i en ny produkt. Deltagarna träffas sex gånger och vid den sista träffen får de presentera och sälja in sin produkt för en jury som bland annat består av Destinationsbolaget och Inspiration Gotland.
Varje deltagare får också träffa en egen coach vid tre tillfällen.
De första Kurbits Mat-programmen startade i våras i Åre, Södra Dalarna, Jönköping och Kronobergs län. Under hösten körs två nya program igång, ett på Gotland och ett i Värmland.
Det var under förra årets arbete med Matlandethuvudstad 2013 som man fick upp ögonen för programmet.
– Vi ser det som en bra fortsättning på utvecklingen av mat och besöksnäring på Gotland, säger Sofia Wollman, Inspiration Gotland.
Programmet pågår från 10 september till mitten av december.