NYTT om Gotlandsbåtens tvist med KV

Konsumentverket är fortfarande inte nöjt med Gotlandsbåtens svar. Med största sannolikhet kommer de att driva ärendet vidare.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2014-09-20 14:51

– Det är dessutom principiellt intressant, säger ställföreträdande konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

På fredagen fick Konsumentverket återigen svar från Gotlandbåten kring de ändringar som myndigheten tycker att Gotlandsbåten måste göra.

Det handlar främst om att kunderna visst hade rätt till dyrare ombokningar när Gotlandsbåtens alla turer i somras ställdes in.

– Vi kommer nu titta på lämpliga vägar att gå vidare. Det kan vara att få EU-förordningen prövad i marknadsdomstolen eller att Konsumentombudsmannen lämnar in en grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden.

Cecilia Tisell säger att man inte köper Gotlandsbåtens resonemang om att extraordinära omständigheter i Grekland gör att företaget inte kan hållas ansvarig för förseningar/inställda turer. Vad det skulle få för konsekvenser om Gotlandsbåten förlorar i en tvist i marknadsdomstolen vill inte Cecilia Tisell gå in på för tillfället.

– Vi måste gå igenom det här nu, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om