Nytt förslag om cykelväg

12 km cykelväg längs Lummelundsväg från flygplatsinfarten till Seriegården. Kostnad: 24 miljoner kronor. Det nya förslaget till utbyggnad av en gång- och cykelväg längs väg 149 kommer Vägverket att presentera vid ett samråd.Den kontroversiella cykelvägen har funnits på förslag med olika sträckningar ända sedan början av 1980-talet.

Gotland2008-02-14 04:00
Ja, nu presenterar Vägverket ytterligare ett förslag till gång- och cykelväg längs väg 149 mellan Visby och Lummelunda. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten främst för de oskyddade trafikanterna och sommartid är trafiken tät (ca 1 000 cyklister per dygn samtidigt som biltrafiken ökar med 50 procent) längs Lummelundsväg mot de olika turistattraktionerna.
Sträckningen är tänkt att bli mellan infarten till Visby flygplats (som är väghållningsgränsen kommunen/Vägverket) och Etebols söder om Nyhamn och vägen dras väster om väg 149 i nära anslutning till vägen. Fram till Själsöavfarten ligger dock cykelvägen enkelriktad i respektive vägren. Vid avfarten till Lummelundagrottorna föreslås dessutom en utbyggnad av vägskälet med ett separat körfält för vänstersvängande trafik söderifrån.

Många förslag
En lösning på trafiksäkerhetsproblemet med blandningen bilar/oskyddade trafikanter har varit aktuell sedan början av 1980-talet. Då föreslogs en dragning nära havet. Men protesterna blev kraftiga och såväl kommunen som Länsstyrelsen ställde sig negativa främst på grund av att vägdragningen skulle ske genom Brucebo naturreservat. 1998 upprättades en arbetsplan för en utbyggnad längs den östra sidan av väg 149 mellan Själsö och väg 653. Den ingick dock inte i någon ekonomisk plan och arbetsplanen fastställdes inte.
Det nu framlagda förslaget är det utvalda bland fyra som blev resultatet av en förstudie 1999. De fyra alternativen var: utmed stranden, nära väg 149, öster om väg 149 samt väster om väg 149. Det alternativ som man fastnat för är "nära väg 149" som anses bäst ur trafiksäkerhetssynpunkt samt bra för såväl arbetspendlare som besökare.
"Nära" innebär här att cykelvägen inte läggs längre bort än att trafikanten har ögonkontakt med huvudvägen eller i normallfallet 10-20 meter och med avskärmning i form av en trädridå. Vid bebyggelse läggs cykelbanan ca tre meter från vägen och i undantagsfall invid väg 149 utan skiljeremsa men med ett vägräcke emellan.
För att få synpunkter på förslaget bjuder nu Vägverket in berörda markägare och andra intressenter till ett samrådsmöte i Väskinde bygdegård 20 februari.
Enligt Vägverkets planering kommer arbetsplanen att ställas ut under våren för att därefter kunna fastställas och projektet genomföras under åren 2008-2009. Kostnaden bedöms uppgå till ca 24 mkr.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om