Nytt fÀrjelÀge i Oskars- hamn klart nÀsta sommar

Planer pÄ en utbyggnad av fÀrjelÀget i Oskarshamn har funnits lÀnge, men först i samband med att den nya snabbfÀrjan skulle tas i trafik uppmÀrksammades frÄgan pÄ nytt.
­ Vi inser att det behövs större utrymmen. BÄde för passagerare och bagage, sÀger Herbert Westerberg pÄ hamnkontoret i Oskarshamn.

Gotland2003-06-24 04:00

Tanken Àr att flytta lÀget till yttre hamnen, vilket har mÄnga fördelar.
­ Bland annat berÀknas resan till och frÄn Visby att förkortas med 15 minuter. Dessutom blir det mer plats för fÀrjan att vÀnda pÄ, förklarar han vidare.
<span class=MR>Diskuterats lÀnge</span>
Kommunstyrelsen i Oskarshamn gav i veckan som gick sitt godkÀnnande - och ser framemot ombyggnaden.
­ En ny terminal har diskuterats lÀnge. Men först nÀr nya fÀrjor blev aktuella realiserades tanken, frÀmst av ekonomiska skÀl. Ett nytt lÀge behövs bland annat för att förbÀttra anslutningen till vÀgarna som leder till och frÄn hamnen.
­ Framkomligheten mÄste bli bÀttre nu nÀr trafiken kommer att öka, sÀger Kaj Nilsson, projektledare pÄ Oskarshamns kommun.
Förslaget, om hur den nya fÀrjelÀgets terminal och uppstÀllningsplats skall se ut, arbetas just nu fram i samarbete mellan rederiet Destination Gotland och Oskarshamns hamn AB.
­ Vi har en del skissförslag som mÄste diskuteras. Det handlar ju som sagt om att kunna lösa ombyggnaden finansiellt ocksÄ, pÄminner Kaj Nilsson.
<span class=MR>Efter sommaren</span>
Men redan efter sommaren Àr det tÀnkt att ombyggnaden ska kunna pÄbörjas.
NÀsta sommar ska fÀrjelÀget stÄ klart för trafikering, och dÄ Àr bÄda snabbfÀrjorna ocksÄ igÄng.
­ Det enda kommunen nu invÀntar Àr miljödomstolens byggnadsdirektiv, som i sin tur bygger pÄ bland annat remissutlÄtanden frÄn LÀnsstyrelsen och NaturvÄrdsverket, sÀger Kaj Nilsson med tillÀgget: HÀnsyn mÄste tas bland annat till bottenslammet som Àr förorenat av tungmetaller frÄn tidigare industriell verksamhet sÄ att metallerna inte sprids ut i Kalmar sund.
­ LÀnsstyrelsen och NaturvÄrdsverket har hittills beviljat 6 miljoner till sanering. Vilken metod som Àr bÀst Àr Ànnu oklart, troligtvis Àr det detta beslut som kan dra ut pÄ tiden.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om