- Det är ett drömnamn för den som ska svara i telefonen, myser Åke Svensson, (S) ordförande i regionstyrelsen.
Två bolag ska ta hand om marknadsföringen av Gotland.
Förutom Välkommen till Gotland AB, (f d Gotland City AB) har det andra fått arbetsnamnet Gotlands näringslivs- och etableringsservice AB, Gneab (f d GIHAB) och är moderbolaget.
Gneab ratas
- Vi hoppas på ett bättre namn, säger Lena Celion (M) och berättar att regionstyrelsen gett arbetsutskottet i uppdrag att försöka hitta något mera lämpligare.
Om "Välkommen till Gotland" ska ta hand om privatpersoner får det andra företaget, Gneab, sköta allt som har med företagen att göra och ta hand om regionens kommersiella fastigheter.
Donnerska huset
Båda företagen ska hålla till i Donnerska huset tillsammans med bland andra Almi. Den 1 januari blir det inflyttning i de nyrenoverade lokalerna och en månad senare ska allt invigas.
- Nu hoppas vi få fart på marknadsföringen. Vi har 400 personer som hört av sig till regionens hemsida och vill flytta till Gotland, säger Åke Svensson.
"En dörr in"
Regionen tar nu på sig ansvaret för marknadsföringen efter ett misslyckat försök att hitta en privat aktör.
- En dörr in. Jag tror att det arrangemanget kommer att underlätta både för näringslivet och för möjligheten att få hit mer folk.