LRF kräver statligt stöd för Gotlands transporter

Inför ett statligt stöd för frakter till och från Gotland. Det är LRF:s förslag för att kompensera det gotländska näringslivet för merkostnader när det gäller frakt.

”För oss har fraktpriserna gått upp mellan 50 och 70 procent”, säger Andreas Nypelius och berättar att många av företagen inte har några marginaler kvar.

”För oss har fraktpriserna gått upp mellan 50 och 70 procent”, säger Andreas Nypelius och berättar att många av företagen inte har några marginaler kvar.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2022-07-13 16:19

Ersätt Gotlandstillägget med ett statligt stöd för frakten till och från Gotland. LRF har låtit analysera fraktkostnader och konstaterar att det nuvarande systemet med Gotlandstillägg inte räcker till.

– Jag har svårt att se något annat alternativ än statligt stöd, säger Andreas Nypelius, ordförande för LRF Gotland.

Han deltog i onsdags i ett seminarium där en rapport presenterade med frågan: Dags att ersätta Gotlandstillägget?

Det är konsultföretaget Macklean som analyserat fraktkostnaderna för de gotländska företagen och nuvarande ersättningssystem. Slutsatsen blir att staten bör kompensera de gotländska företagen för deras merkostnader när det gäller frakten genom ett statligt bidrag. 

– Rapporten blev klar på tisdagen. Gotlandstillägget fungerar uppenbarligen inte. Vi måste få till någon form av lösning för fraktpriserna, säger Andreas Nypelius. 

undefined
Andreas Nypelius, ordförande LRF Gotland.

Under senaste året har hela näringslivet fått hantera ökade transportkostnader, orsakade av framför allt snabbt stigande bränslepriser. Gotlands företag har en större andel av sina kostnader lagda på frakten, jämfört med konkurrenterna på fastlandet.

– För oss har fraktpriserna gått upp mellan 50 och 70 procent, säger Andreas Nypelius och berättar att många av företagen inte har några marginaler kvar.

Gotlandstillägget är ett ersättningssystem som är tänkt att kompensera för de ökade kostnaderna vid frakt till och från Gotland, och infördes på 1970-talet. De fraktföretag som har transporter mellan Gotland och fastlandet har rätt att debitera ett frakttillägg i all inrikes fjärrtrafik för att kompensera merkostnaderna som uppstår vid resor till och från ön. Vid starten 1976 var tillägget 0,9 procent och sänktes till 0,4 procent 1997. Det resulterade i en kraftig höjning av fraktpriserna till och från Gotland. 

I rapporten konstateras att det endast är ett fåtal fraktbolag som bedriver riksomfattande trafik, vilket är en förutsättning för att berättigas till Gotlandstillägget. Det gynnar därmed de större fraktbolagen och tilläggets utjämnande förmåga är otillräcklig.

Att i stället införa ett statligt stöd skulle kosta staten mellan 150 och 200 miljoner kronor årligen. 

– Det är ett bra förslag men det gäller att hitta rätt upplägg, säger Eva Nypelius (C), regionstyrelsens ordförande som pekar på vikten av att Gotland måste vara konkurrenskraftigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!