Ny metod ska röra på gotlänningarna: ”Allt börjar med barnen”

Region Gotland har som mål att gotlänningar ska röra sig en timme per dag för att uppnå en bättre folkhälsa. Men vi är inte där än. Nu storsatsar man tillsammans med andra aktörer på utbildning i rörelserikedom.

Vad gjorde drygt 400 förskollärare och annan personal på KUT-dagen i måndags? Jo, eftermiddagen tillbringade man på Wisbygymnasiet för några timmars föreläsning på ämnet rörelserikedom. I halvtid fick deltagarna gå ut i solen för övningen "pappersarbete".

Vad gjorde drygt 400 förskollärare och annan personal på KUT-dagen i måndags? Jo, eftermiddagen tillbringade man på Wisbygymnasiet för några timmars föreläsning på ämnet rörelserikedom. I halvtid fick deltagarna gå ut i solen för övningen "pappersarbete".

Foto: Jenny Nilsson

Gotland2024-08-14 19:27

Nyheten i korthet

  • Region Gotland satsar på en ny utbildning i rörelserikedom för att öka folkhälsan och få gotlänningar att röra på sig en timme om dagen. Utbildningen sker i samarbete med aktörer som Change the Game och RF-SISU.
  • Utbildningsprogrammet fokuserar på att utveckla en positiv relation till fysisk aktivitet från tidig ålder, med förskolan som en nyckelfaktor. Metoden "risky play" används för att utveckla barnens fysiska kompetens.
  • Efter utbildningsveckan kommer cirka 1 700 medarbetare att ha utbildat sig i metoden från Change the Game. Både lärare och politiker deltar, med fokus på hur man kan främja rörelse inom samhällsplanering.

Grim Jernudd är metodutvecklare och utbildare från Change the game i Umeå, och har bjudits in för den rörelsevecka som just nu arrangeras på Gotland.

undefined
Grim Jernudd från Umeåbaserade Change the Game, föreläser om metoden rörelserikedom, ett relativt nytt begrepp för en helhetssyn på fysisk aktivitet, där målet är att fler ska röra på sig hela livet.

Change the game jobbar med rörelserikedom (physical literacy) som handlar om varje människas relation till rörelse och fysisk aktivitet genom hela livet. Relationen blir starkare när vi gör framsteg, får större tilltro till den egna förmågan och när vi drivs av inre motivation, menar förespråkarna.

För medarbetare inom förskolan är det här med rörelse i vardagen inte helt obekant. Ändå var det drygt 400 medarbetare inom förskola och fritids på Gotland, som på måndagen var de första deltagarna ut.

För förskolan är en nyckelfaktor, menar Movitz Laurell Herzog, folkhälsostrateg på Region Gotland.

– Vi hoppas att det ska ge ett lite annat perspektiv på rörelse, även för en förskollärare. Hur en positiv relation till rörelse tidigt i livet kan påverka hur man känner för det senare, säger han.

undefined
Movitz Laurell Herzog, folkhälsostrateg på Region Gotland.

För en verksamhet som förskolan är syftet med föreläsningen att ge handfasta verktyg kring konceptet som kallas "risky play", eller risktagande lek. Movitz Laurell Herzog beskriver metoden som viktig för att utveckla barnens fysiska kompetens, och ger ett konkret exempel:

– Vi kanske säger till barnet att det inte får klättra i trädet för då kan det skada sig. Men om vi bromsar ett barn som vill klättra i träd så får det inte lära sig det, något som kan bli ett större problem när det blir lite äldre och ska klara av något liknande på skoljympan.

Rörelserikedom handlar om att utveckla alla individer så att de vill, vågar och kan vara fysiskt aktiva hela livet. Det gäller att få den positiva upplevelsen till rörelse redan i förskolan, menar Movitz Laurell Herzog.

– Det är inte i förskolan som vi inte rör oss tillräckligt, det vet alla, men vi ser att barnen rör sig mindre senare under skoltiden.

undefined
Pappersövningen blev en källa till skratt, laganda och rörelse, bland förskolepersonalen. Här syns lärare från förskolan Asken i Visby: Åsa Edman, Blanca Andersson, Erica Lundberg och Marléne Olsson.

Marléne Olsson, förskollärare i Visby, har många år i yrket bakom sig.

– Jag tycker att det varit bra än så länge, och det ger en boost i jobbet att få det här, säger hon om dagens föreläsning.

Precis som alla sina kollegor vet hon hur mycket eleverna rör sig under en dag – det vill säga betydligt mer än de 60 minuter som Region Gotland har som mål för varje invånare på ön.

– Det är ju senare som det händer något. Man undrar ju lite var och när det stannar upp, säger Marléne Olsson.

– Allt börjar ju med de små barnen, med leken och alltid på deras villkor, fortsätter hon.

undefined
Först ut under den så kallade"rörelseveckan" var öns förskollärare – en inte fullt så stillasittande profession, kan tyckas.

Rörelseveckan är ett samarrangemang mellan Region Gotland, projektet Hållbar Hälsa på Wisbygymnasiet och RF-Sisu Gotland.

Från arrangörernas sida beskrivs satsningen som en unik kraftsamling, som ingen annan region lyckats med. Efter den här veckan kommer cirka 1 700 medarbetare att ha utbildat sig och arbetat med metoden från Change the game. Även vårdnadshavare ska ha blivit inbjudna en av veckans föreläsningar.

– Det som är så spännande är att vi bjuder in medarbetare från alla led. Den sista dagen kommer det vara politiker och andra beslutsfattare inom bland annat samhällsbyggnad, då kommer såklart fokus vara på hur man kan tänka när man planerar och bygger en lekpark, eller ett cykelstråk, förklarar Movitz Laurell Herzog, folkhälsostrateg på Region Gotland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!