Ny kritik mot Pjäsen
Ny kritik riktas mot äldreboendet Pjäsen. Anhöriga menar att kateterpåsar bara byts var tionde dag och att deras mamma tvingades till hemska kramper helt i onödan.Kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska tycker att kritiken delvis är osaklig.
Detta motsägs dock av personalen.
- Vi har tömningsbara påsar som töms regelbundet och byts ut minst en gång i veckan, även oftare om det behövs, säger en av de anställda.
Barnen skriver också att personalomsättningen på demensavdelningen är så hög att de boende blir lidande. Här håller både anställda och till viss del även ansvariga med. Det framgår av den tillsyn som Länsstyrelsen gjorde av hela Pjäsen i november.
Vidare skriver barnen att avdelningspersonalen inte informerade dem när deras mamma blev sämre och döende. De menar också att hon inte fick rätt vård i sitt livs slutskede. Till exempel menar de att hon borde fått syrgas och sond. Med syrgas hade hon sluppit de hemska kramper hon hade de sista timmarna i livet skriver de.
Dessa medicinska aspekter i barnens kritik kommer nu att föras vidare till Socialstyrelsen, som får utreda om föräldern fått rätt vård eller inte.
Kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska, Monica Siltberg, har nyligen med anledning av tidigare kritik mot Pjäsen granskat vården utan att finna brister.
- Det har pratats om vanvård och undernäring men jag har efter mycket noggrann granskning inte funnit några tecken på detta. Personalen på Pjäsen sköter sitt arbete, säger hon.
Formella anledningar
När det gäller barnens kritik mot att Pjäsen inte använder sond och syrgas påpekar hon att det finns formella anledningar.
- Det behövs läkare ordination för detta. Det är inget som kan sättas in av vårdpersonalen och jag förstår att barnen kanske tycker att det borde funnits för deras mamma men jag tycker också att det är sorgligt att dra upp det här nu. Det är sorgligt att anhöriga och anställda går förbi varandra tiden när det gäller Pjäsen, säger hon.
Aspekterna rörande personalomsättning och barnens kritik mot själva omsorgen på Pjäsen ligger kvar på Länsstyrelsens bord. Länsstyrelsen har tillsynsansvar men kommer inte att göra någon ny tillsyn nu.
- Sakfrågorna som barnen tar upp ingår även i tillsynen vi gjorde i november, säger socialkonsulent Karin Gens.
Novembertillsynen föranleddes av att Attendo Care fått kritik ända sedan Pjäsen startades i juni förra året. Både anställda, brukare och anhöriga har haft klagomål gällande underbemanning, inkompetens, bristande vård och dålig information.
Slutsatserna som Länsstyrelsen drog efter tillsynen presenterades tidigare i mars. Det stod då klart att viss kritik mot Pjäsen varit befogad. Men på det stora hela tyckte Länsstyrelsen ändå att verksamheten fungerade tillfredställande. Brukare och anhöriga hade i intervjuer uppgett att man fick den vård man behövde, även om mycket mer än just vård inte hanns med.
De boende ansågs inte erbjudas en tillräckligt aktiv och meningsfull tillvaro och detta var en av bristerna som Länsstyrelsen pekade på.
Man pekade också på den höga personalomsättningen och har begärt in ett yttrande och en åtgärdsplan från Attendo Care på den punkten. Redovisningsdatum för yttrandet är 18 april och ett annat yttrande ska redovisas senast idag, gällande brister i systemet för de gamlas trygghetslarm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!