Året är 1980 och i en källarlokal på Avenyn i Göteborg sås fröet till en cykelbutik, Sportson.
Idag finns butiken på 27 orter i Sverige. Nu är planen att etablera sig på fler platser, varav Visby är en av dem.
– Vi har sett en ökad efterfrågan på Gotland och vi vill ha geografisk spridning, säger Christopher Busby, etableringsansvarig på Sportson.
Hur ser ni på konkurrensen på Gotland?
– Som jag förstår det finns enstaka renodlade cykelbutiker på Gotland. Det är mer ”cykel och fritid”. Så där kan vi fylla en lucka. Vi ser också konkurrenter som kollegor. Marknad föder ju marknad.
Att konsumenter i allt större utsträckning flyttar in på nätet är inget som oroar Christopher Busby.
– Cykel är ett sällan-köp och en dyr investering. Vi jämför oss ofta med bilbranschen och det är få som klickar hem en bil på nätet. Man vill gärna provköra den först.
Hur är det att driva cykelbutiker året runt?
– Det är klart att vintern är lågsäsong, men vi ser att vinterpendling ökar. Nu finns utrustning och kapacitet för det, jämfört med för 15 år sedan. I södra Sverige är det dessutom få snödagar numera.
Sportson har förutom försäljning en verkstad ansluten till sina butiker. Just nu är fokus att hitta en franchisetagare på Gotland. Även om man ännu inte hittat någon är förhoppningen att öppna Visby-butiken i mars 2026.
Om butiken blir verklighet kommer Sportson rekrytera ny personal.
– Vi behöver alltid minst tre personer; en som driver butiken, en mekaniker och en säljare, säger Christopher Busby.