Nu hoppas hon att Transportstyrelsen inför en föreskrift om flytvästkrav på båtar.
Under första halvåret i fjol förolyckades tio personer i samband med fritidsbåtsolyckor.
Under samma period i år omkom dubbelt så många.
Ingen hade flytväst
Karin Brand berättar att ingen av dem använde flytväst.
- De hade troligtvis klarat sig om de burit flytväst. 20 liv gick till spillo helt i onödan, säger hon.
Karin Brand menar att det finns en villfarelse när det gäller användandet av flytväst.
- Man är noggrann att barnen ska ha dem eftersom de inte kan simma, men det har ju inte bara med simkunnigheten att göra. Även vuxna ska bära flytväst så att man kan hjälpa varandra. Dessutom kan man ju bli medvetslös när man hamnar i vattnet, säger hon.
- Många missbedömer hela risksituationen med vad som händer om man hamnar i vattnet.
Vad gör ni för att minska olyckorna?
- Vi har jobbat för att få till en föreskrift om flytvästkrav på båtar.
Hur skulle den föreskriften vara utformad?
- Ägaren till båten har skyldighet att se till att det finns lika många flytvästar som antalet personer ombord. Men flytvästarna ska inte behöva bäras.
Ska halveras
Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att utarbeta en strategi för hur antalet olyckor i fritidsbåtslivet ska halveras fram till år 2020.
Karin Brand menar att det är viktigt att myndigheten sätter liv i frågan om flytvästkrav igen.
- Det kan inte vara okej att så många liv går till spillo i onödan. Säkerhetsbältet har ju räddat många liv i trafiken, säger hon.
Alla fall utreds
Erik Eklund, samordningsansvarig för båtlivsfrågor vid Transportstyrelsen, berättar att det finns för lite statistik att gå på kring båtlivsolyckor, men att myndigheten tillsatt en utredare som ska titta närmare på varje enskilt fall.
Man tar även hjälp av ett antal sjukhus för att ta reda på vilka typer av skador som uppstår vid dessa olyckor.
- Vi gör alltid en konsekvensutredning och i det underlaget behöver vi mycket svart på vitt, säger Eklund.
Nordisk enhet
Han berättar att myndigheten eftersträvar likhet mellan de nordiska länderna.
- I Finland, Norge och Danmark är det krav på att det ska finnas rätt antal flytvästar i rätt storlek för passagerarna i båtarna. Det anser vi vara rimligt i den diskussionen vi för i dag. Det har de flesta inga problem med, berättar Erik Eklund.
Den 29 februari 2012 ska Transportstyrelsen leverera sin strategi till regeringen.
- Flytvästar hjälper såklart, men det vi gör är att identifiera vad som har mest effekt både i dag och på lång sikt, säger Eklund.