Nu räcker luften på apoteket Liljan

- Äntligen!
Det utbrast regionchef Cathrine Granath när hon i går återinvigde det ombyggda apoteket Liljan på Öster i Visby.

Gotland2006-12-07 06:00
Och apotekets personal instämde till fullo. De har haft tre tuffa månader i det 40 kvadratmeter lilla provisoriet i Gallerian.´
- Det värsta var att det inte fanns någon luft i lokalen, säger Margareta Smedberg-Bladh och Inger Fastlund, två av de elva som nu är tillbaka i det 400 kvadratmeter stora apoteket.
Och här finns det luft. Ombyggnaden har resulterat i ett mycket ljust, fräscht, modernt och rymligt apotek. Egenvårdsprodukterna, alltså det som säljs utan recept, har fått fyra gånger så stort utrymme som tidigare. Allt är mycket överskådligt och tydligt skyltat.
- Vi har mellan 1 000 och 1 200 receptfria kunder per dag under sommaren och mellan 450 och 700 resten av året så det var för trångt tidigare, säger apotekschef Helena Jönsson.
Under ombyggnadstiden har de anställda alltså fått arbeta i det lilla provisoriska apoteket som inrymts i Gallerian. På en yta på 40 kvadratmeter säger det sig självt att det är svårt att till hundra procent upprätthålla patientsäkerhet och sekretess.
- Men kunderna har varit oerhört förstående och tillmötesgående. Och många har vänt sig till apoteket på Skarphäll eller det på lasarettet. Fast vi tappade inte så mycket som vi trodde att vi skulle göra, säger Helena Jönsson.

Ska gå snabbare
I det nyinvigda apoteket finns lika många platser att expediera receptkunder som tidigare. En skillnad blir att det kommer att gå snabbare.
- Vi hoppas kunna leva upp till Apotekets mål att det ska vara högst fem minuters väntetid för 80 procent av kunderna. Vi kommer att dela på flödet av kunder på ett annat sätt, snabba kunder som bara har ett recept för sig och de som kräver mer tid för sig. Vi har också ett litet utrymme där man kan stänga om sig med de kunder som har bokat tid för lite mer rådgivning kring sina läkemedel och annat, berättar Helena Jönsson.
Nytt är också att allting betalas i kassorna vid utgången, alltså även det man hämtat ut på recept.
- En del tycker kanske att det verkar jobbigt att behöva köa två gånger, men vi är övertygade om att den sammanlagda väntetiden ändå kommer att bli kortare än tidigare.

Allt på ett plan
För personalen på apoteket innebär det att ombyggnaden att allt finns i ett plan. Tidigare hade man en del utrymmen i källaren.
- Vi har fått mindre personalutrymmen, men det var onödigt stort tidigare så det känns inte negativt.
Personalstyrkan har också minskat kraftigt.
- För ett år sedan var vi 26, just nu är vi elva som arbetar här, säger Helena Jönsson. Omorganisationer och rationaliseringar har gjort att vi tappat volym. Bland annat till följd av att apoteket Rosen på Skarphäll sedan i somras sköter alla beställningar och leveranser till apoteksombuden runt om på ön.

Cider och rött band
Någon minut före tio skålade de anställda i cider och Cathrine Granath klippte av det röda bandet medan städfirman putsade det sista fönstret och hantverkarna höll på i ett skåp i kafferummet.
- Jag vet att ni har haft ett väldigt tufft år med krav på kraftiga effektiviseringar. Och ni har gjort ett kanonjobb. Tyvärr är resan inte över än, men om vi tar varandra i hand och anstränger oss tillsammans så kommer vi att klara det med bravur, menade Cathrine Granath.

"Leve oss"
- Leve oss, utbrast Margareta Smedberg-Bladh, och fick med sig alla i ett fyrfaldigt hurra.
Så släpptes de väntande kunderna in. Först in var Gunilla Rudelius, som tidigare arbetat på apoteket men som nu är pensionär.
- Jättefint och rymligt, var hennes betyg på det ombyggda apoteket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om