Det Àr Transportstyrelsen som nu inför obligatorisk kontroll av mÀtarstÀllning för att se om mÀtarstÀllningen Àr högre Àn vid föregÄende besiktning och dÀrigenom sÀkerstÀlla att ingen varit dÀr och fifflat.
â Uppgifterna kommer tydligt finnas med pĂ„ besiktningsprotokollet sĂ„ att det enkelt gĂ„r att kontrollera att allt stĂ„r rĂ€tt till, sĂ€ger Anders Gunneriusson, utredare pĂ„ Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
I framtiden kommer mÀtarstÀllningarna frÄn de tre föregÄende besiktningarna finnas med pÄ besiktningsprotokollen.
I ett regeringsuppdrag fick Transportstyrelsen i uppgift att utreda vilka ÄtgÀrder som behöver göras för att motverka manipulation av bÄde avgasrening och mÀtarstÀllningar. NÀr uppdraget slutredovisades i fjol fanns dÄ obligatorisk kontroll av mÀtarstÀllning med pÄ listan över ÄtgÀrder och skÀrpta krav för att fÄ bukt pÄ problemen.
â För de allra flesta Ă€r bilköpet en stor investering. Det Ă€r dĂ€rför viktigt att förhindra att mĂ€nniskor luras att betala för mycket pĂ„ grund av mĂ€tarmanipulation. Nu blir det enklare att kontrollera att uppgiften verkligen stĂ€mmer, sĂ€ger Anders Gunneriusson.
Enligt utredningen Àr mÀtarfusk en komplex frÄga, och man har haft svÄrt att uppskatta antalet fordon med manipulerade mÀtare. Som exempel nÀmns Àldre bilar dÀr en del mÀtare nollstÀlls automatiskt efter 10 000 mil, och dÄ handlar det ju inte om egentligt fusk.