Nu är de redo för sommaren
Det är inte bara motorcyklarna som ska ses över inför sommarsäsongen. Även förarna behöver lite uppdatering och därför bjöd SMC Gotland, Sveriges motorcyklister, till en "avrostning" i lördags.- Man kan bli lite ringrostig efter vinterns uppehåll. Därför är det här ett bra tillfälle att få igång alla sinnen inför den första turen, säger Stig Göransson, instruktör i SMC Gotland.
Laddar. Det är inte bara motorcyklarna som behöver avrostas. Även förarna kan behöva lite träning inför säsongen. Och tränade gjorde ATP-håjarna hela eftermiddagen på Visborg i lördags.
Foto: Petra Jonsson
- Alla moment har kopplingar till trafiken. Det är sånt som händer när man är ute och kör och som man måste kunna behärska, säger Stig Göransson.
Se varandra
Alf Johansson har varit med i SMC länge och är aktiv i klubben.
- Det är mest vi äldre, som kallar oss "ATP-håjarna", som deltar i den här avrostningen. Men alla förare borde göra det, säger Alf Johansson.
I det här ingår också en teori-kurs som alla gick redan i vintras.
Han ger rådet till förarna att köra dit de ser.
- Det gäller att synas och att se. Man läser ibland att någon har kört rakt in i en tall. Alltså såg föraren på tallen och inte på vägen, säger Alf Johansson.
SMC har 750 medlemmar på Gotland och 67 000 i hela landet.
Under våren kommer föreningen att gå ut med en kampanj, "Se oss", som riktar sig till både motorcyklister och andra trafikanter.
- Det handlar om att se varandra i trafiken, säger Stig Göransson.
- Motorcyklar kan vara skymda av skyltar eller andra saker. I hälften av korsningsolyckorna 2000-2007 där en motorcyklist dog, körde bilisten ut framför motorcyklisten.
I råden till motorcyklisterna står bland annat "gena aldrig i kurvor". Vägverkets studier från 2000-2007 visade att i åtta av tio mötesolyckor hade motorcyklisten kommit över i mötande körfält.
För många genar
Deltagarna var på gott humör i solskenet och alla tyckte att detta var mycket nyttigt och bra.
- Jag är 70 år och har kört motorcykel sedan jag tog körkort när jag var 18, säger Yngve Lindby. Jag har det där gamla körkortet som gäller för både motorcykel och bil. Därför är det bra att uppdatera sig på motorcykeln.
Alla klarade provet
Kjell-Åke Johansson laddade inför provet.
- Nu gäller det att bromsa in till rätt hastighet vid de olika märkena och sedan stanna helt vid den sista markören, säger han. Jag försöker vara med på detta varje år, det behövs och är mycket nyttigt. Dessutom har vi väldigt kul.
Alla klarade bromsprovet galant och instruktörerna, Matts Jönsson och Fredrik Persson, gav beröm.
När ATP-håjarna bildades valde man noggrant ut sitt namn. Från början var förslaget ATP-huliganerna men det ansågs vara väl provocerande.
Därför blev det ATP-håjarna och medlemmarna där är, som sagt, lite upp i åldrarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!