Cykelsemester på Gotland må vara ett begrepp, men cykelpolitiken sågas rejält av intresseorganisationen Cykelfrämjandet. Det är nu ett år sedan man pekade ut en rad brister på Gotland; få cykelbanor utanför Visby, lite pengar till nysatsningar och noll kronor till information om cykelvägar.
- Problemet är att man har tagit ställning för bilen och mot alla andra trafikslag i sin planering, säger Robert Hall.
Cykelfrämjandet kritiskt
Efter Cykelfrämjandets sågning av Region Gotlands cykelvänlighet så antog regionfullmäktige ett förslag om bättring, det var i maj förra året.
- Samhällsbyggnadsförvaltningen ska nu få en cykelsamordnare, en person som har ett övergripande ansvar för cykelfrågor, säger Matias Swartling (MP), vice ordförande i tekniska nämnden.
Man ska också planera bättre för cykling och när busstationen i Visby byggs om ska det finnas möjligheter att låsa in sin cykel och hjälm i ett skåp innan man kliver på bussen. Man ska också kunna göra så vid färjeterminalen i hamnen.
Det nyss antagna förslaget om p-avgifter i Visby har kritiserats för att öka de korta bilresorna i staden. Många innerstadsbor är vana vid att ständigt parkera om bilen för att undgå böter.
- Vi vill lösa det problemet med förlängd boendeparkering, till exempel vid Coop Forum och vid Kaisarn. I dag får man stå två dygn, men den tiden bör förlängas till fem eller sju dygn, säger Matias Swartling.
Ökad cykelvänlighet
Boendeparkeringen kostar i dag 200 kronor per månad. Det här är dock ett förslag som rör framtiden.
- I sommar kommer det inte att bli någon ökning av tiden för boendeparkering, säger Matias Swartling.
Regionen vill också förbättra möjligheterna att cykla till busshållplatserna på landet, förbättrade möjligheter att låsa sin cykel planeras, men som med mycket annat som kretsar kring ökat användande av cykeln på Gotland - det ska ske någon gång i framtiden.